Zapoznanie studentów z wiedzą na temat diagnozy i terapii opóźnionego rozwoju mowy, rodzajami, diagnozą i terapią niepłynności mowy oraz rodzajami zaburzeń mowy.
Prerequisites
Etapy prawidłowego rozwoju mowy. Budowa aparatu respiracyjnego, fonacyjnego i artykulacyjnego.
Scope
Wykład:
Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy.
Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy
Pojęcie jąkania – różne ujęcia definicyjne; typologia jąkania i innych zaburzeń płynności mowy.
Problemy osób jąkających się, otoczenie (środowisko życia) tych osób, oddziaływanie terapeutyczne otoczenia.
Profilaktyka w ORM oraz niepłynności mowy.
Zaburzenia mowy – terminologia i klasyfikacje.
Ćwiczenia:
Diagnoza ORM
Terapia ORM
Diagnoza niepłynności mówienia
Terapia niepłynności mówienia
Diagnoza różnych zaburzeń mowy
Terapia różnych zaburzeń mowy
Teaching methods
Giełda pomysłów, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, dyskusja, prezentacje multimedialne i filmowe.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Na ocenę z ćwiczeń składają się:
dyskusja na forum grupy, prace wykonywane podczas ćwiczeń (wywiad, konspekt, kwestionariusz itp.)
Ocena końcowa - Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z konwersatorium i egzaminu.
Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach (każdą nieobecność należy zgłosić i ustalić z prowadzącym zajęcia formę zaliczenia).
Recommended reading
Chęciek M., 2010, Jąkanie. Diagnoza – terapia – program, Kraków.
Tarkowski Z., 1999, Jąkanie, Warszawa.
Adamczyk B., Terapia jąkania dla ubogich, ale chętnych, „Logopedia” 1999, 26.
Byrne R., Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989.
Chęciek M., Etapy w zmodyfikowanym programie psychofizjologicznej terapii jąkania się, „Logopedia” 1997, 24.
Jastrzębowska G., Opóźnienia rozwoju mowy, [w:] Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.
Kostecka W., Pomoc logopedyczna dziecku jąkającemu się, „Logopedia” 1999, 26.
Further reading
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Kostecka W., 2006, Giełkot – studium przypadku, Lublin.
Mitrinowicz-Modrzejewska A., 1952, Jąkanie. Przyczyny i leczenie, Warszawa.
Smul M., Tarkowski Z., 1988, Giełkot, Warszawa.
Spitzer M., 2008, Jak uczy się mózg, Warszawa.
Szeląg E., 1996, Neurobiologiczne korzenie jąkania, „Biuletyn PSTM”, t. 4, s. 71-82.