SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka ORM, zaburzeń mowy, zaburzeń płynności mówienia - course description

General information
Course name Metodyka ORM, zaburzeń mowy, zaburzeń płynności mówienia
Course ID 05.9-WNS-LzN-MOZN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Exam
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat diagnozy i terapii opóźnionego rozwoju mowy, rodzajami, diagnozą i terapią niepłynności mowy oraz rodzajami zaburzeń mowy.

Prerequisites

Etapy prawidłowego rozwoju mowy. Budowa aparatu respiracyjnego, fonacyjnego i artykulacyjnego.

Scope

Wykład:

  1. Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy.
  2. Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy
  3. Pojęcie jąkania – różne ujęcia definicyjne; typologia jąkania i innych zaburzeń płynności mowy.
  4. Problemy osób jąkających się, otoczenie (środowisko życia) tych osób, oddziaływanie terapeutyczne otoczenia.
  5. Profilaktyka w ORM oraz niepłynności mowy.
  6. Zaburzenia mowy – terminologia i klasyfikacje.

Ćwiczenia:

  1. Diagnoza ORM
  2. Terapia ORM
  3. Diagnoza niepłynności mówienia
  4. Terapia niepłynności mówienia
  5. Diagnoza różnych zaburzeń mowy
  6. Terapia różnych zaburzeń mowy

Teaching methods

Giełda pomysłów, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, dyskusja, prezentacje multimedialne i filmowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z ćwiczeń składają się:

dyskusja na forum grupy, prace wykonywane podczas ćwiczeń (wywiad, konspekt, kwestionariusz itp.)

Na ocenę z wykładu składa się:

Egzamin pisemny – 91-100% poprawnych odpowiedzi=5,0; 81-90%=db+; 71-80%=4,0; 61-70%=3,5; 51-60%=3,0; poniżej 51%=2,0

Ocena końcowa - Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z konwersatorium i egzaminu.

Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach (każdą nieobecność należy zgłosić i ustalić z prowadzącym zajęcia formę zaliczenia).

Recommended reading

  1. Chęciek M., 2010, Jąkanie. Diagnoza – terapia – program, Kraków.
  2. Tarkowski Z., 1999, Jąkanie, Warszawa.
  3. Adamczyk B., Terapia jąkania dla ubogich, ale chętnych, „Logopedia” 1999, 26.
  4. Byrne R., Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989.
  5. Chęciek M., Etapy w zmodyfikowanym programie psychofizjologicznej terapii jąkania się, „Logopedia” 1997, 24.
  6. Jastrzębowska G., Opóźnienia rozwoju mowy, [w:] Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.
  7. Kostecka W., Pomoc logopedyczna dziecku jąkającemu się, „Logopedia” 1999, 26.

Further reading

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

  1. Kostecka W., 2006, Giełkot – studium przypadku, Lublin.
  2. Mitrinowicz-Modrzejewska A., 1952, Jąkanie. Przyczyny i leczenie, Warszawa.
  3. Smul M., Tarkowski Z., 1988, Giełkot, Warszawa.
  4. Spitzer M., 2008, Jak uczy się mózg, Warszawa.
  5. Szeląg E., 1996, Neurobiologiczne korzenie jąkania, „Biuletyn PSTM”, t. 4, s. 71-82.
  6. Tarkowski Z., 1987, Jąkanie. Zagadnienia etiologii, diagnozy, terapii i prognozy, Warszawa.
  7. Tarkowski Z., 1992, Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa.

Notes


Modified by dr Małgorzata Kozłowska (last modification: 06-02-2024 15:56)