SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ortodoncja w pracy logopedy |
Kod przedmiotu | 12.9-WNS-LzN-OWPL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Logopedia z neurodydaktyką |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez osoby studenckie wiedzy na temat obszarów współpracy logopedy z ortodontą
Podstawowa wiedza na temat etapów rozwoju człowieka,
Wprowadzenie do ortodoncji.
2. Wspólne pole działania ortodonty i logopedy.
3. Dlaczego współpraca logopedy z ortodontą jest kluczem do sukcesu w terapii pacjenta ortodontycznego.
4. Klasy Anglea
5. Wady zgryzu - charakterystyka; propozycja terapii
6. Wady postawy a wady zgryzu
7. Wady zgryzu u pacjentów z wadami genetycznymi, MPD, obniżonym napięciem mięśniowym
8. Diagnoza funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontycznoneurologopedycznym
9. Terapia funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontycznoneurologopedycznym (np. u pacjenta ze zgryzem otwartym, z obniżonym napięciem mięśniowym itp.)
10. Wykorzystanie narzędzi i technik terapeutycznych w terapii pacjentaortodontycznego, np. trainery, kinesjology taping i inne.
prezentacja multimedialna, • prezentacja materiału, metoda podająca • pogadanka, • ćwiczenia praktyczne indywidualne i w grupach,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest średnia arytmetyczna ocen z aktywności na zajęciach oraz z przygotowanego arkusza diagnozy
Borycka K., Paluszkiewicz E., Kłosowska-Dworak B., 2015, Znaczenie równowagi mięśniowej oraz jej wpływ na efektywność i stabilność wyników leczenia ortodontycznego – przegląd piśmiennictwa, „Forum Ortodontyczne”, nr 11 (4), s. 283–289. Ćwirzeń W., Szepietowska M., Miazek-Wagner M., 2010, Mioterapia w leczeniu wad ortodontycznych – zasady stosowania, „Nowa Stomatologia”, nr 3, s. 123–129. Demel G., 1975, O potrzebie współpracy logopedii z ortodoncją, „Logopedia”, t. 12, s. 79–81. Drzewiecka M., 2020, Współpraca ortodonty i logopedy w terapii wad zgryzu, „Magazyn Stomatologiczny” nr 3 (https://www.magazyn-stomatologiczny.pl/a4456/Wspolpraca-ortodonty-ilogopedy-w-terapii-wad-zgryzu-.html, dostęp: 20.12.2020). Grabias S., 2012, O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 56–69. Gacka E., Kaźmierczak M., 2016, O potrzebie wypracowania modelu współpracy logopedy i ortodonty. Perspektywa logopedyczna, „Stomatologia Współczesna”, nr 1, s. 51–56.
Gick B., Allen B., Roewer-Despres F., Stavness I., 2017, Speaking tongues are actively braced, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, nr 60 (3), s. 494–506.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 08:02)