SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ortodoncja w pracy logopedy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ortodoncja w pracy logopedy
Kod przedmiotu 12.9-WNS-LzN-OWPL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Joanna Woźniak-Busz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zdobycie przez osoby studenckie wiedzy na temat obszarów współpracy logopedy z ortodontą

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat etapów rozwoju człowieka,  

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do ortodoncji.

2. Wspólne pole działania ortodonty i logopedy.

3. Dlaczego współpraca logopedy z ortodontą jest kluczem do sukcesu w terapii pacjenta ortodontycznego. 

4. Klasy Anglea

5. Wady zgryzu - charakterystyka; propozycja terapii

6. Wady postawy a wady zgryzu

7. Wady zgryzu u pacjentów z wadami genetycznymi, MPD, obniżonym napięciem mięśniowym 

8. Diagnoza funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontycznoneurologopedycznym

9. Terapia funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontycznoneurologopedycznym (np. u pacjenta ze zgryzem otwartym, z obniżonym napięciem mięśniowym itp.)

10. Wykorzystanie narzędzi i technik terapeutycznych w terapii pacjentaortodontycznego, np. trainery, kinesjology taping i inne. 

Metody kształcenia

prezentacja multimedialna, • prezentacja materiału, metoda podająca  • pogadanka, • ćwiczenia praktyczne indywidualne i w grupach,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest średnia arytmetyczna ocen z aktywności na zajęciach oraz z przygotowanego arkusza diagnozy

Literatura podstawowa

 

Borycka K., Paluszkiewicz E., Kłosowska-Dworak B., 2015, Znaczenie równowagi mięśniowej oraz jej wpływ na efektywność i stabilność wyników leczenia ortodontycznego – przegląd piśmiennictwa, „Forum Ortodontyczne”, nr 11 (4), s. 283–289. Ćwirzeń W., Szepietowska M., Miazek-Wagner M., 2010, Mioterapia w leczeniu wad ortodontycznych – zasady stosowania, „Nowa Stomatologia”, nr 3, s. 123–129. Demel G., 1975, O potrzebie współpracy logopedii z ortodoncją, „Logopedia”, t. 12, s. 79–81. Drzewiecka M., 2020, Współpraca ortodonty i logopedy w terapii wad zgryzu, „Magazyn Stomatologiczny” nr 3 (https://www.magazyn-stomatologiczny.pl/a4456/Wspolpraca-ortodonty-ilogopedy-w-terapii-wad-zgryzu-.html, dostęp: 20.12.2020). Grabias S., 2012, O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 56–69. Gacka E., Kaźmierczak M., 2016, O potrzebie wypracowania modelu współpracy logopedy i ortodonty. Perspektywa logopedyczna, „Stomatologia Współczesna”, nr 1, s. 51–56.

Literatura uzupełniająca

Gick B., Allen B., Roewer-Despres F., Stavness I., 2017, Speaking tongues are actively braced, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, nr 60 (3), s. 494–506.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 08:02)