SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do ortodoncji - course description

General information
Course name Wprowadzenie do ortodoncji
Course ID 12.9-WNS-LzN-WDO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Joanna Woźniak-Busz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zdobycie przez osoby studenckie wiedzy na temat obszarów współpracy logopedy z ortodontą

Prerequisites

Podstawowa wiedza na temat etapów rozwoju człowieka,  

Scope

. Wprowadzenie do ortodoncji.

2. Wspólne pole działania ortodonty i logopedy.

3. Dlaczego współpraca logopedy z ortodontą jest kluczem do sukcesu w terapii pacjenta ortodontycznego. 

4. Klasy Anglea

5. Wady zgryzu - charakterystyka; propozycja terapii

6. Wady postawy a wady zgryzu

7. Wady zgryzu u pacjentów z wadami genetycznymi, MPD, obniżonym napięciem mięśniowym 

8. Diagnoza funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontycznoneurologopedycznym

9. Terapia funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontyczno neurologopedycznym (np. u pacjenta ze zgryzem otwartym, z obniżonym napięciem mięśniowym itp.)

10. Wykorzystanie narzędzi i technik terapeutycznych w terapii pacjenta ortodontycznego, np. trainery, kinesjology taping i inne. 

Teaching methods

prezentacja multimedialna, • prezentacja materiału, metoda podająca  • pogadanka, • ćwiczenia praktyczne indywidualne i w grupach,

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest średnia arytmetyczna ocen z aktywności na zajęciach oraz z przygotowanego arkusza diagnozy

Recommended reading

Borycka K., Paluszkiewicz E., Kłosowska-Dworak B., 2015, Znaczenie równowagi mięśniowej oraz jej wpływ na efektywność i stabilność wyników leczenia ortodontycznego – przegląd piśmiennictwa, „Forum Ortodontyczne”, nr 11 (4), s. 283–289. Ćwirzeń W., Szepietowska M., Miazek-Wagner M., 2010, Mioterapia w leczeniu wad ortodontycznych – zasady stosowania, „Nowa Stomatologia”, nr 3, s. 123–129. Demel G., 1975, O potrzebie współpracy logopedii z ortodoncją, „Logopedia”, t. 12, s. 79–81. Drzewiecka M., 2020, Współpraca ortodonty i logopedy w terapii wad zgryzu, „Magazyn Stomatologiczny” nr 3 (https://www.magazyn-stomatologiczny.pl/a4456/Wspolpraca-ortodonty-ilogopedy-w-terapii-wad-zgryzu-.html, dostęp: 20.12.2020). Grabias S., 2012, O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 56–69. Gacka E., Kaźmierczak M., 2016, O potrzebie wypracowania modelu współpracy logopedy i ortodonty. Perspektywa logopedyczna, „Stomatologia Współczesna”, nr 1, s. 51–56

Further reading

  1. Gick B., Allen B., Roewer-Despres F., Stavness I., 2017, Speaking tongues are actively braced, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, nr 60 (3), s. 494–506.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 07-02-2024 10:42)