SylabUZ
Course name | Wprowadzenie do ortodoncji |
Course ID | 12.9-WNS-LzN-WDO |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Logopedia z neurodydaktyką |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez osoby studenckie wiedzy na temat obszarów współpracy logopedy z ortodontą
Podstawowa wiedza na temat etapów rozwoju człowieka,
. Wprowadzenie do ortodoncji.
2. Wspólne pole działania ortodonty i logopedy.
3. Dlaczego współpraca logopedy z ortodontą jest kluczem do sukcesu w terapii pacjenta ortodontycznego.
4. Klasy Anglea
5. Wady zgryzu - charakterystyka; propozycja terapii
6. Wady postawy a wady zgryzu
7. Wady zgryzu u pacjentów z wadami genetycznymi, MPD, obniżonym napięciem mięśniowym
8. Diagnoza funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontycznoneurologopedycznym
9. Terapia funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontyczno neurologopedycznym (np. u pacjenta ze zgryzem otwartym, z obniżonym napięciem mięśniowym itp.)
10. Wykorzystanie narzędzi i technik terapeutycznych w terapii pacjenta ortodontycznego, np. trainery, kinesjology taping i inne.
prezentacja multimedialna, • prezentacja materiału, metoda podająca • pogadanka, • ćwiczenia praktyczne indywidualne i w grupach,
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia jest średnia arytmetyczna ocen z aktywności na zajęciach oraz z przygotowanego arkusza diagnozy
Borycka K., Paluszkiewicz E., Kłosowska-Dworak B., 2015, Znaczenie równowagi mięśniowej oraz jej wpływ na efektywność i stabilność wyników leczenia ortodontycznego – przegląd piśmiennictwa, „Forum Ortodontyczne”, nr 11 (4), s. 283–289. Ćwirzeń W., Szepietowska M., Miazek-Wagner M., 2010, Mioterapia w leczeniu wad ortodontycznych – zasady stosowania, „Nowa Stomatologia”, nr 3, s. 123–129. Demel G., 1975, O potrzebie współpracy logopedii z ortodoncją, „Logopedia”, t. 12, s. 79–81. Drzewiecka M., 2020, Współpraca ortodonty i logopedy w terapii wad zgryzu, „Magazyn Stomatologiczny” nr 3 (https://www.magazyn-stomatologiczny.pl/a4456/Wspolpraca-ortodonty-ilogopedy-w-terapii-wad-zgryzu-.html, dostęp: 20.12.2020). Grabias S., 2012, O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 56–69. Gacka E., Kaźmierczak M., 2016, O potrzebie wypracowania modelu współpracy logopedy i ortodonty. Perspektywa logopedyczna, „Stomatologia Współczesna”, nr 1, s. 51–56
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 07-02-2024 10:42)