SylabUZ
Course name | Metody komunikacji wspierającej i alternatywnej |
Course ID | 05.6-WNS-LzN-MKWIA |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Logopedia z neurodydaktyką |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami problematyki stosowania alternatywnych i wspomagających metod komunikacji w terapii osób z różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi, z uwzględnieniem różnych typów i rodzajów tychże metod.
brak
Laboratorium:
1. Związki i relacje pomiędzy komunikacją, językiem i mowa.
2. Nieprawidłowości rozwoju mowy jako niespecyficzny objaw zaburzeń rozwojowych: charakterystyka zaburzeń mowy występujących w różnych dysfunkcjach rozwojowych.
3. Komunikacja alternatywna i wspomagająca: definicja, charakterystyka, zastosowanie.
4. Klasyfikacja metod AAC:
- manualne (oparte na gestach i ruchach rąk, m.in.: język migowy, fonogesty, gesty coghamo),
- graficzne (oparte na graficznej reprezentacji systemu fonologicznego, m.in.: piktogramy, bliss, pecs, pcs),
- dotykowe (oparte na zmyśle czucia powierzchniowego, m.in.: metoda Lorma, metoda tadoma, daktylografia do ręki),
- interaktywne (oparte na wysokiej technologii, m.in.: mówik, C-eye),
- łączone (m.in. makaton).
5. Opracowanie i zaprezentowanie krótkich komunikatów w formie różnych metod AAC.
pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja, zajęcia warsztatowe, projekt oddziaływań terapeutycznych
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Laboratorium:
Średnia arytmetyczna ocen z:
- aktywnego udziału w zajęciach; kryteria oceny: częstotliwość oraz trafność stawianych podczas zajęć pytać i udzielanych odpowiedzi,
- pracy zaliczeniowej (projekt komunikowania się z osobami z różnymi dysfunkcjami rozwojowymi, zawierający komunikaty skonstruowane wg zasad kilku różnych metod AAC); kryteria oceny: trafność doboru określonej metody AAC do typu dysfunkcji rozwojowej oraz poprawność zaprezentowanych komunikatów,
- kolokwium z problematyki laboratorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 50% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
1. Beukelman D.R., Light J.C., Augmentative & Alternative Communication; Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs, Brookers Publishing Co, Balitimore 2020;
2. Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Impuls, Kraków 2006;
3. Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspoamagających i alternatywnych metod porozumiewania się, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002.
1. Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Kraków 2004;
2. Grycman M., Sprawdź, jak się porozumiewam., Kuria Prowincjalna Zakonu Pijarów, Kraków 2009;
3. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów: komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 1999.
Modified by dr Ewa Kowalska (last modification: 07-02-2024 02:34)