SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody komunikacji wspierającej i alternatywnej - course description

General information
Course name Metody komunikacji wspierającej i alternatywnej
Course ID 05.6-WNS-LzN-MKWIA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami problematyki stosowania alternatywnych i wspomagających metod komunikacji w terapii osób z różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi, z uwzględnieniem różnych typów i rodzajów tychże metod.

Prerequisites

brak

Scope

Laboratorium:

1. Związki i relacje pomiędzy komunikacją, językiem i mowa.

2. Nieprawidłowości rozwoju mowy jako niespecyficzny objaw zaburzeń rozwojowych: charakterystyka zaburzeń mowy występujących w różnych dysfunkcjach rozwojowych.

3. Komunikacja alternatywna i wspomagająca: definicja, charakterystyka, zastosowanie.

4. Klasyfikacja metod AAC:

- manualne (oparte na gestach i ruchach rąk, m.in.: język migowy, fonogesty, gesty coghamo),

- graficzne (oparte na graficznej reprezentacji systemu fonologicznego, m.in.: piktogramy, bliss, pecs, pcs),

- dotykowe (oparte na zmyśle czucia powierzchniowego, m.in.: metoda Lorma, metoda tadoma, daktylografia do ręki),

- interaktywne (oparte na wysokiej technologii, m.in.: mówik, C-eye),

- łączone (m.in. makaton).

5. Opracowanie i zaprezentowanie krótkich komunikatów w formie różnych metod AAC.   

Teaching methods

pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja, zajęcia warsztatowe, projekt oddziaływań terapeutycznych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

- aktywnego udziału w zajęciach; kryteria oceny: częstotliwość oraz trafność stawianych podczas zajęć pytać i udzielanych odpowiedzi,

- pracy zaliczeniowej (projekt komunikowania się z osobami z różnymi dysfunkcjami rozwojowymi, zawierający komunikaty skonstruowane wg zasad kilku różnych metod AAC); kryteria oceny: trafność doboru określonej metody AAC do typu dysfunkcji rozwojowej oraz poprawność zaprezentowanych komunikatów,

- kolokwium z problematyki laboratorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 50% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

1. Beukelman D.R., Light J.C., Augmentative & Alternative Communication; Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs, Brookers Publishing Co, Balitimore 2020;

2. Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Impuls, Kraków 2006;

3. Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspoamagających i alternatywnych metod porozumiewania się, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002.

Further reading

1. Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Kraków 2004;

2. Grycman M., Sprawdź, jak się porozumiewam., Kuria Prowincjalna Zakonu Pijarów, Kraków 2009;

3. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów: komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 1999.

Notes


Modified by dr Ewa Kowalska (last modification: 07-02-2024 02:34)