SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Konstruowanie programów logopedycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Konstruowanie programów logopedycznych
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-KPL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grzegorz Hryniewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat konstruowania programów logopedycznych.

Wymagania wstępne

Wiedza na temat terminologii logopedycznej. Wiedza na temat ćwiczeń dotyczących aparatu mowy

Zakres tematyczny

  1. Założenia programowe w logopedii
  2. Cele pracy logopedycznej.
  3. Plan pracy logopedycznej.
  4. Schemat badania logopedycznego – diagnoza logopedyczna.
  5. Zasady terapii logopedycznej.
  6. Formy i metody stosowane w terapii logopedycznej.
  7. Ramowy program indywidualnej terapii.
  8. Rodzaje stosowanych badań w logopedii.
  9. Wykorzystywanie testów logopedycznych.
  10. Technika komputerowa a organizacja i funkcjonowanie mózgu.
  11. Komputerowe narzędzia logopedyczne – przedstawienie wybranych programów, takich jak np. Logopedia, Logoobrazki, Multimedialny Pakiet Logopedyczny.
  12. Tworzenie pomocy logopedycznych.

Metody kształcenia

Metody aktywizujące, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, prezentacje multimedialne i filmowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się:

dyskusja na forum grupy, prace wykonywane podczas ćwiczeń.

Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach (każdą nieobecność należy zgłosić i ustalić z prowadzącym zajęcia formę zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Markowska M., Terapia logopedyczna – propozycje zajęć, Harmonia, 2023.
  2. Porayski-Pomsta J., Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa, 2021.
  3. Gruba J., Technologia informacyjna w logopedii, Komlogo, Gliwice 2009.
  4. Wolańska E., Kurowska M. (2015), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii.
  5. Jędrys Siuda K., Program logopedyczny – profilaktyczno-terapeutyczny. Wyd. Ridero

Literatura uzupełniająca

  1. Surowaniec J., Funkcje zabaw i gier komputerowych w metodyce postępowania logopedycznego, w: Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, red. J. Ożdżyński, Kraków 1995, s. 441-462.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 21:35)