SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody pracy logopedycznej w chorobach neurodegeneracyjnych - course description

General information
Course name Metody pracy logopedycznej w chorobach neurodegeneracyjnych
Course ID 05.9-WNS-LzN-MPWCN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Grzegorz Hryniewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat metod pracy logopedy w chorobach neurodegeneracyjnych.

Prerequisites

Wiedza na temat terminologii logopedycznej. Podstawowa wiedza na temat metod pracy w logopedii.

Scope

  1. Zaburzenia komunikacji językowej o podłożu neurologicznym.
  2. Mózgowe mechanizmy mowy.
  3. Obwodowy układ nerwowy.
  4. Charakterystyka najczęstszych chorób neurozwyrodnieniowych.
  5. Aspekty diagnozy i terapii zaburzeń mowy u osób starszych.
  6. Diagnoza zaburzeń mowy w chorobach neurodegeneracyjnych.
  7. Terapia zaburzeń mowy w chorobach neurodegeneracyjnych.
  8. Profilaktyka w chorobach neurodegeneracyjnych.

Podejście i opieka nad osobą z chorobą neurodegeneracyjną

Teaching methods

Metody aktywizujące, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, prezentacje multimedialne i filmowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z ćwiczeń składają się:

prace wykonywane podczas ćwiczeń (sprawdzian pisemny, konspekty zajęć itp.)

Sprawdzian pisemny – 91-100% poprawnych odpowiedzi=5,0; 81-90%=db+; 71-80%=4,0; 61-70%=3,5; 51-60%=3,0; poniżej 51%=2,0

Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach (każdą nieobecność należy zgłosić i ustalić z prowadzącym zajęcia formę zaliczenia).

Recommended reading

  1. Tłokiński W., Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Gerontologopedia. Logopedia XXI wieku. Wyd. Harmonia. Gdańsk 2018.
  2. Domagała A., Sitek E., Choroba Alzheimera-zaburzenia komunikacji językowej. Logopedia XXI wieku. Wyd. Harmonia. Gdańsk 2018.
  3. Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Logopedia XXI wieku. Wyd. Harmonia. Gdańsk 2019.
  4. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K., Biomedyczne podstawy logopedii. Logopedia XXI wieku. Wyd. Harmonia. Gdańsk 2020.
  5. Pałka T., Puchowska-Florek M., Chory po udarze – rehabilitacja ruchowa i zaburzeń mowy, Choroby serca i naczyń 2007, tom 4, nr 2.

Further reading

  1. Panasiuk J., Standardy postępowania logopedycznego w afazji, w:  Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, red. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., Lublin 2015.
  2. Puchowska-Florek M., Książkiewicz B., Nowaczewska M., Ocena przydatności wybranych skal i testów do oceny afazji u pacjentów w ostrym okresie udaru, Udar mózgu 2005, tom 7, nr 2, 39-47.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 07-02-2024 10:35)