SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Postępowanie logopedyczne w chorobach neurodegeneracyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Postępowanie logopedyczne w chorobach neurodegeneracyjnych
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-PLWCN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grzegorz Hryniewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat postępowania logopedycznego w chorobach neurodegeneracyjnych.

Wymagania wstępne

Wiedza na temat terminologii logopedycznej. Podstawowa wiedza na temat metod pracy w logopedii.

Zakres tematyczny

  1. Definicje i podstawowe mechanizmy starzenia się.
  2. Komunikacja osób starszych.
  3. Obwodowy układ nerwowy.
  4. Charakterystyka najczęstszych chorób neurodegeneracyjnych.
  5. Wspomaganie komunikacji w wieku senioralnym.
  6. Aspekty diagnozy i terapii zaburzeń mowy u osób starszych.
  7. Postępowanie logopedyczne w chorobach neurodegeneracyjnych.
  8. Diagnoza i terapia zaburzeń mowy w chorobach neurodegeneracyjnych.
  9. Profilaktyka logopedyczna w chorobach neurodegeneracyjnych.
  10. Podejście i opieka nad osobą z chorobą neurodegeneracyjną.

Metody kształcenia

Metody aktywizujące, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, prezentacje multimedialne i filmowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się:

prace wykonywane podczas ćwiczeń (sprawdzian pisemny, konspekty zajęć itp.)

Sprawdzian pisemny – 91-100% poprawnych odpowiedzi=5,0; 81-90%=db+; 71-80%=4,0; 61-70%=3,5; 51-60%=3,0; poniżej 51%=2,0

Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach (każdą nieobecność należy zgłosić i ustalić z prowadzącym zajęcia formę zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Tłokiński W., Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Gerontologopedia. Logopedia XXI wieku. Wyd. Harmonia. Gdańsk 2018.
  2. Domagała A., Sitek E., Choroba Alzheimera-zaburzenia komunikacji językowej. Logopedia XXI wieku. Wyd. Harmonia. Gdańsk 2018.
  3. Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Logopedia XXI wieku. Wyd. Harmonia. Gdańsk 2019.
  4. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K., Biomedyczne podstawy logopedii. Logopedia XXI wieku. Wyd. Harmonia. Gdańsk 2020.
  5. Pałka T., Puchowska-Florek M., Chory po udarze – rehabilitacja ruchowa i zaburzeń mowy, Choroby serca i naczyń 2007, tom 4, nr 2.
  6. Seniów J., Proces zdrowienia chorych z afazją poudarową w kontekście współwystępujących nielingwistycznych dysfunkcji poznawczo-behawioralnych. Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Panasiuk J., Standardy postępowania logopedycznego w afazji, w:  Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, red. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., Lublin 2015.
  2. Puchowska-Florek M., Książkiewicz B., Nowaczewska M., Ocena przydatności wybranych skal i testów do oceny afazji u pacjentów w ostrym okresie udaru, Udar mózgu 2005, tom 7, nr 2, 39-47.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Kowalska (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 03:57)