SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy neuropsychologii i psychopatologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy neuropsychologii i psychopatologii
Kod przedmiotu 12.9 WNS-LzN-PNIP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Konrad Opaliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze stanem współczesnej wiedzy neuropsychologicznej, psychologii klinicznej oraz psychopatologii. Stworzenie podstaw dla samodzielnego pogłębiania wiedzy.

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje odnośnie budowy i funkcjonowania Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN) oraz biologicznych podstaw funkcjonowania.

Zakres tematyczny

1. Diagnostyka neuropsychologiczna - podstawy diagnostyki neuropsychologiczne, rodzaje diagnoz neuropsychologicznych, podstawy neuropsychologii klinicznej
2. Metody badania obrazowego mózgu (TK, MRI, PET), kwestionariuszowe narzędzia diagnostyczne oraz diagnostyczne narzędzia przesiewowe
3. Zaburzenia neuropsychologiczne związane z uszkodzeniami mózgu w obszarach czołowych i skroniowych
4. Zaburzenia neuropsychologiczne związane z uszkodzeniami mózgu w obszarach ciemieniowych i potylicznych
5. Zaburzenia otępienne - Choroba Alzheimera, otępienie korowo-podkorowe, otepienie czołowo-skroniowe
6. Incydenty naczyniopochodne - udary niedokrwienne i krwotoczne mózgu, TIA, naczyniopochodne zespoły otępienne, urazy mózgu i ich konsekwencje
7. Klasyfikacje diagnostyczne stosowane w psychopatologii - ICD (WHO) oraz DSM (APA); zmiany w aktualnych kryteriach diagnostycznych (ICD-11 oraz DSM-5)
8. Zaburzenia osobowości - ujęcie kategorialne oraz ujęcie dymensjonalne, rodzaje zaburzeń osobowości w ujęciu kategorialnym
9. Zaburzenia ze spektrum psychoz - psychoza, schizofrenia, zaburzenia schizofrenoformiczne
10. Zaburzenia ze spektrum psychoz - krótkotrwałe zaburzenia psychotyczne, zaburzenia psychotyczne indukowane, zaburzenia urojeniowe, subkliniczne stany psychotyczne
11. Zaburzenia nastroju - jednobiegunowe oraz dwubiegunowe
12. Zaburzenia lękowe - panika i zaburzenia paniczne, agorafobia, lęk społeczny, fobie swoiste, GAD
13. Zaburzenia lękowe - OCD i pokrewne
14. Zaburzenia związane z traumą i stresem - zaburzenia adaptacyjne, ASD, PTSD, cPTSD
15. Samobójstwa

Metody kształcenia:

Metody kształcenia

Dyskusja, studium przypadku, analiza literatury

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

  1. Jarema, M. (2016). Psychiatria. Warszawa: PZWL.
  2. Gałecki, P., Szulc, A. (2023). Psychiatria. Rozpoznania według ICD-11 tom 1. Wrocław: Edra Urban & Partner.
  3. Gałecki, P., Szulc, A. (2023). Psychiatria. Rozpoznania według ICD-11 tom 2. Wrocław: Edra Urban & Partner.
  4. Jodzio, K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Warszawa: Difin.

Literatura uzupełniająca

  1. Domańska, Ł., Borkowska, A. (2011). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  1. Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: WUJ.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 10:03)