SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informacyjne w pracy logopedy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informacyjne w pracy logopedy
Kod przedmiotu 05.5-WNS-LzN-TIWPL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie znaczenia oraz możliwości technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawowych założeń w terapii logopedycznej. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć, materiałów, ćwiczeń logopedycznych, terapeutycznych na podstawie darmowych aplikacji, zasobów sieci Internet. Poznanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej logopedy, pedagoga-terapeuty.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza o mediach i multimediach, technologii informacyjno-komunikacyjnych, podstawowe przygotowanie w zakresie swobodnego korzystania z komputera, sieci Internet, pakietu MS Office.

Zakres tematyczny

Multimedialne rozwiązania w logopedii i terapii pedagogicznej. Obszary terapii komputerowej. Technologie informacyjne w realizacji zasad zajęć logopedycznych/terapeutycznych. Zalety terapii multimedialnej. Udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków w działaniach logopedycznych/terapeutycznych. Przegląd edukacyjno-terapeutycznych stron internetowych pomocnych w pracy logopedy. Analiza i ocena wybranych stron internetowych pod kątem zajęć logopedycznych. Darmowe aplikacje internetowe (Wordwall, Learningapps, Canva) w projektowaniu i opracowaniu materiałów oraz ćwiczeń logopedycznno-terapeutycznych pomocnych w pracy logopedy. Opracowanie i prezentacja zajęć logopedycznych zakładających wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Analiza i omówienie przedstawionych propozycji w grupie.

Metody kształcenia

Metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna, z partnerem, praca w grupie, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaliczenie wszystkich zadań i prac podlegających ocenie. Ocena z przygotowanej i przedstawionej w grupie analizy strony internetowej. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego zagadnienia wcześniej przedstawione i omówione podczas zajęć (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów).

Literatura podstawowa

Balejko A., Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu, Białystok 2003.

Nowicka E., Media - dysleksja - terapie pedagogiczna, Toruń, 2010

Literatura uzupełniająca

Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich, Wyd. 3, Harmonia, Gdańsk 2012.

Cęcelek G., Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji, diagnozie i terapii pedagogicznej, Kultura i Wychowanie nr 2(20)/2021

Komputer w pedagogice specjalnej, red. B. Siemieniecki, Toruń 2005.

Porsch T., Pieschl S., Neue Medien und deren Schatten: Mediennutzung, Medienwirkung und Medienkompetenz, Hogrefe Verlag, Göttingen 2014.

Reid G., Dyslexia. A Complete Guide for Parents and Those Who Help Them, John Wiley, England 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Kowalska (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 04:27)