SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Technologie informacyjne w pracy logopedy |
Kod przedmiotu | 05.5-WNS-LzN-TIWPL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Logopedia z neurodydaktyką |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie znaczenia oraz możliwości technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawowych założeń w terapii logopedycznej. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć, materiałów, ćwiczeń logopedycznych, terapeutycznych na podstawie darmowych aplikacji, zasobów sieci Internet. Poznanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej logopedy, pedagoga-terapeuty.
Podstawowa wiedza o mediach i multimediach, technologii informacyjno-komunikacyjnych, podstawowe przygotowanie w zakresie swobodnego korzystania z komputera, sieci Internet, pakietu MS Office.
Multimedialne rozwiązania w logopedii i terapii pedagogicznej. Obszary terapii komputerowej. Technologie informacyjne w realizacji zasad zajęć logopedycznych/terapeutycznych. Zalety terapii multimedialnej. Udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków w działaniach logopedycznych/terapeutycznych. Przegląd edukacyjno-terapeutycznych stron internetowych pomocnych w pracy logopedy. Analiza i ocena wybranych stron internetowych pod kątem zajęć logopedycznych. Darmowe aplikacje internetowe (Wordwall, Learningapps, Canva) w projektowaniu i opracowaniu materiałów oraz ćwiczeń logopedycznno-terapeutycznych pomocnych w pracy logopedy. Opracowanie i prezentacja zajęć logopedycznych zakładających wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Analiza i omówienie przedstawionych propozycji w grupie.
Metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna, z partnerem, praca w grupie, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaliczenie wszystkich zadań i prac podlegających ocenie. Ocena z przygotowanej i przedstawionej w grupie analizy strony internetowej. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego zagadnienia wcześniej przedstawione i omówione podczas zajęć (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów).
Balejko A., Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu, Białystok 2003.
Nowicka E., Media - dysleksja - terapie pedagogiczna, Toruń, 2010
Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich, Wyd. 3, Harmonia, Gdańsk 2012.
Cęcelek G., Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji, diagnozie i terapii pedagogicznej, Kultura i Wychowanie nr 2(20)/2021
Komputer w pedagogice specjalnej, red. B. Siemieniecki, Toruń 2005.
Porsch T., Pieschl S., Neue Medien und deren Schatten: Mediennutzung, Medienwirkung und Medienkompetenz, Hogrefe Verlag, Göttingen 2014.
Reid G., Dyslexia. A Complete Guide for Parents and Those Who Help Them, John Wiley, England 2011.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Kowalska (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 04:27)