SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do bilingwizmu |
Kod przedmiotu | 09.9-WNS-LzN-WDB |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Logopedia z neurodydaktyką |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą na temat bilingwizmu (wielojęzyczności) i wpływu tego zjawiska na kompetencje językowe człowieka, zalety i trudności związane z tym zjawiskiem oraz strategie rozwijania umiejętności językowych osób w sytuacji wielokulturowości i wielojęzyczności.
Wiedza podstawowa na temat języka, zgodna z efektami kształcenia w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Ćwiczenia
Wykład
Ćwiczenia: praca w grupach, praca indywidualna z tekstem (analiza), dyskusja, wypowiedź ustna na zadany temat
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest aktywny w nich udział, zaangażowanie w czasie pracy w grupie, prezentacja wyników cząstkowych i wypowiedź ustna na tematy zadane do opracowania.
Warunkiem zdania egzaminu jest zdanie testu końcowego. Próg zdawalności wynosi 51 % na ocenę dostateczną, 60% na dostateczną z plusem, 70% na dobrą, 80% na dobrą z plusem, 85% na bardzo dobrą.
Bugajski M., Język w komunikowaniu, tu: Bilingwizm, dyglosia, egzoglosja
Cieszyńska-Rożek J., Błasiak-Tytuła M., Parę uwag o dwujęzycznym wychowaniu i kształceniu, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego” 2019 (7), s. 24-29.
Czaplewska E., Logopedia międzykulturowa, Gdańsk 2018.
Iluk J., Nauczanie bilingwalne : modele, koncepcje, założenia metodyczne, Katowice 2000.
Lipińska E., Dwujęzyczność kognitywna, „LingVaria” 20 (2015), s. 5-68
Lipińska E., Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków 2003.
Mikłasz-Sendecka B., Przybyla O., Dwujęzyczność wczesnodziecięca. Studium przypadku „Logopedia Silesiana” 8 (2019), s. 461-486
Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, red. I. Kurcz, Gdańsk 2007.
Rocławska-Daniluk M., Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii, Gdańsk 2011.
Sopata A, Dwujęzyczność dzieci a ich rozwój poznawczy i językowy, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego” 2019 (7), s. 16-23.
Bilingwizm polsko-obcy dziś: od teorii i metodologii badań do studiów przypadków. Monografia zbiorowa, red. R. Dębski, W. Miodunka, Kraków 2016.
Cieszyńska J., Dwujęzyczność, dwukulturowość- przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii, Kraków 2006.
Czykwin E., Misiejuk D, Dwujęzyczność i dwukulturowość w perspektywie psychopedagogicznej, Białystok 2002.
Dwujęzyczność w Polsce : od badań współczesnych rodzin dwujęzycznych do analiz wielojęzyczności historycznej i literackiej, red. J. Cook, A. Libura, Wrocław 2020.
Dwujęzyczność, wielojęzyczność i wielokulturowość : edukacja i globalizacja, red. K. Kuros-Kowalska, I. Loewe, N. Moćko, Katowice 2017.
Laskowski R., Język w zagrożeniu : przyswajanie języka polskiego w warunkach polsko-szwedzkiego bilingwizmu, Kraków 2009.
Miodunka W.T., Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii : w stronę lingwistyki humanistycznej, Kraków 2003.
Miodunka W.T., Dwujęzyczność polsko-obca w Polsce i poza. jej granicami. Rozwój i perspektywy badań, „LingVaria” IX, nr 1 (2014), s. 199–226.
Ratajczak J., Języczni : co język robi naszej głowie, Kraków 2020.
Zydek-Bednarczuk U., Bilingwizm w badaniach glottodydaktycznych, społecznych i kulturowych
Żurek A., Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych : na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech, Kraków 2018.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 10:40)