SylabUZ
Course name | Wprowadzenie do surdologopedii |
Course ID | 05.9-WNS-LzN-WDS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Logopedia z neurodydaktyką |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami terapii surdologopedycznej, wyposażenie w umiejętność przygotowania i przeprowadzenia diagnozy logopedycznej osób niesłyszących i niedosłyszących, skonstruowania programów terapeutycznych oraz prowadzenie terapii.
Wiedza z zakresu anatomii, fizjologii narządów mowy, etapów kształtowania i rozwoju mowy , typologii zaburzeń mowy.
Pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna, dyskusja, metody: sytuacyjna, „burza mózgów”.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywność na zajęciach (wypowiedzi merytoryczne, poparte literaturą) - ocena pozytywna.
Ocena studium przypadku – trafne rozpoznanie zaburzenia mowy osoby niesłyszącej lub niedosłyszącej oraz doboru właściwej terapii
Kolokwium – 91-100% poprawnych odpowiedzi=5,0; 81-90%=db+; 71-80%=4,0; 61-70%=3,5; 51-60%=3,0; poniżej 51%=2,0
Ocena końcowa – średnia arytmetyczna otrzymana z aktywności na zajęciach, studium przypadku oraz kolokwium.
1. Muzyka-Furtak E. (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk 2019.
2. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Kukuła M., Łukaszewicz A., Mowa dzieci niedosłyszących i głuchych, [w:} Logopedia Pytania i odpowiedzi, red. T.Gałkowski, G.Jastrzębowska, Opole, 2017.
3. Emiluta-Rozya D., Wymowa dzieci niedosłyszących, [w:] Głuchota a język, red. S. Grabias, Lublin 1994.
4. Gałkowski T., Zaburzenia słuchu, [w: ] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski Z., T. Zalewski, Lublin 1993.
5. Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Kraków 2000.
6. Emiluta-Rozya D., Całościowe badanie logopedyczne, Warszawa 2013.
1. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2006.
2. Trochymiuk A., Wymowa dzieci niesłyszących. Analiza audytywna i akustyczna, Lublin, 2008.
3. Kozłowska M., Studium przypadku dziewczynki z uszkodzonym narządem słuchu, [w:] Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej, red. E.M.Skorek., K.B.Kochan, Zielona Góra 2013.
4. Famuła-Jurczak A., Kozłowska M., Bariery psychospołeczne w aktywności zawodowej osób
z niepełnosprawnością słuchową, [w:] Niepełnosprawnośc, a społeczeństwo. teoria
i praktyka, red. P.Prufer, Gorzów Wlkp. 2018.
5. Famuła-Jurczak A., Kozłowska M., Wańczko A., (Nie)słyszące dziecko - rola środowiska rodzinnego we wspomaganiu rozwoju dziecka, [w:] Wielkopolski Przegląd Logopedyczny 1/17/2020, red. M.Stasiak, Poznań 2020
Modified by dr Ewa Kowalska (last modification: 07-02-2024 04:53)