SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do surdologopedii - course description

General information
Course name Wprowadzenie do surdologopedii
Course ID 05.9-WNS-LzN-WDS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Kozłowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami terapii surdologopedycznej, wyposażenie w umiejętność przygotowania i przeprowadzenia diagnozy logopedycznej osób niesłyszących i niedosłyszących, skonstruowania programów terapeutycznych oraz prowadzenie terapii.

Prerequisites

Wiedza z zakresu anatomii, fizjologii narządów mowy, etapów kształtowania i rozwoju mowy , typologii zaburzeń mowy.

Scope

  1. Surdologopedia – definicja.
  2. Budowa i fizjologia narządu słuchu.
  3. Obiektywne i subiektywne metody diagnozy słuchu.
  4. Rodzaje i stopnie ubytku słuchu oraz ich konsekwencje dla rozwoju mowy.
  5. Zaburzenia przetwarzania słuchowego.
  6. Rozwój psychomotoryczny dziecka kompatybilny z dynamizacją mowy i zabawy.
  7. Czynniki od których zależy kształtowanie i rozwój mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.
  8. Reperkusje wczesnej deprywacji słuchowej.
  9. Typologie zaburzeń mowy osób z uszkodzonym słuchem.
  10. Diagnoza surdologopedyczna (Kwestionariusz badania surdologopedycznego
    D.Emiluty - Rozyi).
  11. Cele terapii sudrologopedycznej.
  12. Wychowanie słuchowe.
  13. Współczesne metody i sposoby terapii logopedycznej rozwijające kompetencje językowe dzieci z zaburzeniami słuchu.
  14. Rehabilitacja osób z implantami.
  15. Sposoby wspomagające funkcjonowanie ucznia z uszkodzonym narządem słuchu
    w szkole masowej.
  16. Współpraca z rodziną osoby z uszkodzonym narządem słuchu.

Teaching methods

Pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna, dyskusja, metody: sytuacyjna, „burza mózgów”.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach  (wypowiedzi merytoryczne, poparte literaturą) - ocena pozytywna.

Ocena studium przypadku – trafne rozpoznanie zaburzenia mowy osoby niesłyszącej lub niedosłyszącej oraz doboru właściwej terapii

Kolokwium – 91-100% poprawnych odpowiedzi=5,0; 81-90%=db+; 71-80%=4,0; 61-70%=3,5; 51-60%=3,0; poniżej 51%=2,0

Ocena końcowa – średnia arytmetyczna otrzymana z aktywności na zajęciach, studium przypadku oraz kolokwium.

Recommended reading

1. Muzyka-Furtak E. (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk 2019.

2. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Kukuła M., Łukaszewicz A., Mowa dzieci niedosłyszących i głuchych, [w:} Logopedia Pytania i odpowiedzi, red. T.Gałkowski, G.Jastrzębowska, Opole, 2017.

3. Emiluta-Rozya D., Wymowa dzieci niedosłyszących, [w:] Głuchota a język, red. S. Grabias, Lublin 1994.

4. Gałkowski T., Zaburzenia słuchu, [w: ] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski Z., T. Zalewski, Lublin 1993.

5. Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Kraków 2000.

6. Emiluta-Rozya D., Całościowe badanie logopedyczne, Warszawa 2013.

Further reading

1. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2006.

2. Trochymiuk A., Wymowa dzieci niesłyszących. Analiza audytywna i akustyczna, Lublin, 2008.

3. Kozłowska M., Studium przypadku dziewczynki z uszkodzonym narządem słuchu, [w:] Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej, red. E.M.Skorek., K.B.Kochan, Zielona Góra 2013.

4. Famuła-Jurczak A., Kozłowska M., Bariery psychospołeczne w aktywności zawodowej osób
z niepełnosprawnością słuchową, [w:] Niepełnosprawnośc, a społeczeństwo. teoria
i praktyka,  red. P.Prufer, Gorzów Wlkp. 2018.

5. Famuła-Jurczak A., Kozłowska M., Wańczko A.,  (Nie)słyszące dziecko - rola środowiska rodzinnego we wspomaganiu rozwoju dziecka, [w:] Wielkopolski Przegląd Logopedyczny 1/17/2020,  red. M.Stasiak, Poznań 2020

Notes


Modified by dr Ewa Kowalska (last modification: 07-02-2024 04:53)