SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka wspierania procesu uczenia się i nauczania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka wspierania procesu uczenia się i nauczania
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-MWPUIN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest: zapoznanie problematyką metod aktywizujących oraz kształtowanie umiejętności w zakresie stosowania metod i technik uczenia się i nauczania; poznanie najistotniejszych metod oraz rozwiązań metodycznych stosowanych w nauczaniu uczniów przejawiających trudności w uczeniu się oraz uczniów szczególnie uzdolnionych; kształtowanie umiejętności organizowania warsztatu pracy logopedy/ terapeuty; poznanie metod i technik wspomagających rozwój uzdolnień i zainteresowań ucznia; kształtowanie umiejętności projektowania zajęć logopedycznych/ terapeutycznych według poznanej metody nauczania.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza o procesie nauczania i uczenia się oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia. Wiedza w zakresie specyficznych trudności w uczeniu się.

Zakres tematyczny

Style uczenia się i kanały przetwarzania informacji (metapoznanie). Zasady nauczania i skutecznego uczenia się. Metody aktywizujące, klasyfikacja metod aktywizujących, możliwości stosowania w pracy z dziećmi/ uczniami, ich znaczenie dla wspierania rozwoju. Metody i techniki wspierające proces uczenia się i nauczania: metoda Dennisona – kinezjologia edukacyjna, metoda 18 struktur wyrazowych, metoda Dobrego Startu, metody twórczego rozwiązywania problemów, mapy myśli jako technika skutecznej nauki, techniki pamięciowe w logopedii i terapii pedagogicznej. Gry i zabawy dydaktyczne (Edutainment) w działaniach logopedycznych/ terapeutycznych. Możliwości wykorzystania teorii inteligencji wielorakich H. Gardnera. Inteligencje wielorakie – ich diagnozowanie i rozwój na różnych etapach życia (inteligencja: logiczno-matematyczna, językowa przyrodnicza, muzyczna, wizualno-przestrzenna, cielesno-kinestetyczna; interpersonalna, intrapersonalna). Projektowanie ćwiczeń, zadań, zabaw w oparciu o poznane metody. Przedstawienie, omówienie przygotowanych zadań – dyskusja w grupie.

Metody kształcenia

Prezentacja, pogadanka, dyskusja. Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę – (zajęć o charakterze ćwiczeniowym, praktycznym) odbywa się na podstawie ocenionych prac wytwórczych (projektów: prac pisemnych, konspektów, prezentacji), bieżących sprawdzianów pisemnych oraz aktywności na zajęciach; pozytywnego zaliczenie kolokwium z określonej części teoretycznej wyjaśniającej najważniejsze założenia charakterystyczne dla danej metody. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, przeł. Bożena Jóźwiak, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2022.

Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się: z Wygotskim i Brunerem w tle, Gdańsk 2012.

Gardner H., Inteligencje wielorakie: nowe horyzonty w teorii i praktyce, przekł. Andrzej Jankowski, MT Biznes, Warszawa 2009.

Garstka T. (2020), Neuroplastyczność, W: Głos Nauczycielski: organ Zrzeszenia Nauczycielstwa Polskich Szkół Początkowych 2020, nr 42/43, s. 21 [14-21 X 2020].

Gebreselassie J., Niekrewicz A., Słowiński P. (red.), Neurodydaktyka: tendencje i współczesne wyzwania (2022), , Wyd. Akademia im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski 2022.

Jeznach K., Neurodydaktyka i nauka poprzez zabawę grupową, Uniwersytet Łódzki, W: Szkoła jutra?: tradycja i (r)ewolucje w edukacji, s. 167-186, 2023.

Kamińska Kłos B., Poszukiwanie sposobu efektywnego uczenia się, Muzyka Historia, Teoria Edukacja, 2019 nr 9.

Montessori M. Umysł dziecka, Wydawnictwo Bellona, 2023.

Zalewski D., Strategia rewolucji edukacyjnej, W: Nasz Dziennik (Wyd. zasadnicze). 2023 (5 IV 2023), nr 80, s. 15.

Literatura uzupełniająca

Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.

Austin T, Doust R., Projektowanie dla nowych mediów [New media design], przeł. A. Garbiński, PWN, Warszawa 2008.

Baniel A., Pokonać dziecięce ograniczenia, Wydawnictwo Harmonia 2021

Bernacka D., Od słowa do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia, Wydawnictwo Akademickie ,,ŻAK”, Warszawa 2001.

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014.

Brüggemann M., Medienbildung für alle, Kopäd Verlag, München 2019.

Buzan T., Mapy twoich myśli, Wydawnictwo Ravi, Łódź 2004.

de Bono E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1994.

Drapeau Ch., Jak uczyć się szybko i skutecznie, Wydawnictwo Klub dla Ciebie, Warszawa 2002.

Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków 2009.

Kruszewski K., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, T. I-II, Warszawa 2002.

Michalak R. Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Poznań 2004.

Suświłło M. Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2004.

Szymański M., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Kowalska (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 05:03)