SylabUZ

Generate PDF for this page

Nauczanie i uczenie się z wykorzystaniem inteligencji wielorakich - course description

General information
Course name Nauczanie i uczenie się z wykorzystaniem inteligencji wielorakich
Course ID 05.9-WNS-LzN-NIUIW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest: zapoznanie z problematyką inteligencji wielorakich oraz metod aktywizujących i ich znaczenia dla rozwoju ucznia; rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danej metody w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności projektowania działań z uwzględnieniem inteligencji wielorakich oraz zastosowaniem metod aktywizujących ucznia w procesie uczenia się; kształtowanie potrzeby dokształcania się przez całe życie w zakresie możliwości zastosowania metod aktywizujących ucznia w procesie uczenia się.

Prerequisites

Podstawowa wiedza o procesie nauczania i uczenia się oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia.

Scope

Możliwości wykorzystania teorii inteligencji wielorakich H. Gardnera. Inteligencje wielorakie – ich diagnozowanie i rozwój na różnych etapach życia (inteligencja: logiczno-matematyczna, językowa przyrodnicza, muzyczna, wizualno-przestrzenna, cielesno-kinestetyczna; interpersonalna, intrapersonalna). Przyspieszone uczenie się. Style uczenia się i kanały przetwarzania informacji. Metody aktywizujące: wyjaśnienie pojęcia, klasyfikacje metod aktywizujących, możliwości stosowania w pracy z uczniami, ich znaczenie dla wspierania rozwoju ucznia, stymulowania aktywności poznawczej, motywowania do uczenia się oraz integrowania jego wiedzy. Gry i zabawy dydaktyczne (Edutainment). Metoda twórczego rozwiązywania problemów. Praca metodą projektów. Praca z fiszką autokorektywną i autokreatywną. Mapy mentalne i ich zastosowanie. Funkcjonowanie pamięci w procesie uczenia się i zapamiętywania (techniki pamięciowe w edukacji, metapoznanie). Portfolio jako monitorowanie własnego uczenia się . Sześć myślowych kapeluszy i sześć działaniowych butów według E. de Bono. Badanie otaczającego świata przez eksperymentowanie, obserwowanie.

Teaching methods

Problemowe – dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, praktycznego działania – projektowanie zadań i sytuacji z zastosowaniem metod aktywizujących. Praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę – (zajęć o charakterze ćwiczeniowym, praktycznym) odbywa się na podstawie ocenionych prac wytwórczych (projektów: prac pisemnych, konspektów, prezentacji), bieżących sprawdzianów pisemnych oraz aktywności na zajęciach; pozytywnego zaliczenie kolokwium z określonej części teoretycznej wyjaśniającej najważniejsze założenia charakterystyczne dla danej metody. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Recommended reading

Further reading

Buzan T., Mapy twoich myśli, Wydawnictwo Ravi, Łódź 2004.

de Bono E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1994.

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, przeł. Bożena Jóźwiak, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2022.

Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się: z Wygotskim i Brunerem w tle, Gdańsk 2012.

Gardner H., Inteligencje wielorakie: nowe horyzonty w teorii i praktyce, przekł. Andrzej Jankowski, MT Biznes, Warszawa 2009.

Garstka T. (2020), Neuroplastyczność, W: Głos Nauczycielski: organ Zrzeszenia Nauczycielstwa Polskich Szkół Początkowych 2020, nr 42/43, s. 21 [14-21 X 2020].

Gebreselassie J., Niekrewicz A., Słowiński P. (red.), Neurodydaktyka: tendencje i współczesne wyzwania (2022), , Wyd. Akademia im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski 2022.

Jeznach K., Neurodydaktyka i nauka poprzez zabawę grupową, Uniwersytet Łódzki, W: Szkoła jutra?: tradycja i (r)ewolucje w edukacji, s. 167-186, 2023.

Kamińska Kłos B., Poszukiwanie sposobu efektywnego uczenia się, Muzyka Historia, Teoria Edukacja, 2019 nr 9.

Montessori M. Umysł dziecka, Wydawnictwo Bellona, 2023.

Szymański M., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011.

Zalewski D., Strategia rewolucji edukacyjnej, W: Nasz Dziennik (Wyd. zasadnicze). 2023 (5 IV 2023), nr 80, s. 15.

Notes

Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.

Baniel A., Pokonać dziecięce ograniczenia, Wydawnictwo Harmonia 2021

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014.

Brüggemann M., Medienbildung für alle, Kopäd Verlag, München 2019.

Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków 2009.

Kruszewski K., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, T. I-II, Warszawa 2002.

Michalak R. Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Poznań 2004.

Suświłło M. Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2004.

Austin T, Doust R., Projektowanie dla nowych mediów [New media design], przeł. A. Garbiński, PWN, Warszawa 2008.

Bernacka D., Od słowa do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia, Wydawnictwo Akademickie ,,ŻAK”, Warszawa 2001.

Drapeau Ch., Jak uczyć się szybko i skutecznie, Wydawnictwo Klub dla Ciebie, Warszawa 2002.


Modified by dr Ewa Kowalska (last modification: 07-02-2024 05:14)