SylabUZ
Course name | Anatomia i fizjologia układu nerowowego |
Course ID | 12.9-WNS-LzN-AiFUN |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Logopedia z neurodydaktyką |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 45 | 3 | 45 | 3 | Credit with grade |
Zapoznanie z podstawami budowy oraz funkcji układu nerwowego i narządów zmysłów oraz ich wpływu na produkcję i artykulację mowy oraz połykanie w zakresie niezbędnym dla logopedy. Przedstawienie najczęstszych zaburzeń mowy i połykania pochodzenia neurogennego.
PODSTAWY ANATOMII UKŁADU NERWOWEGO
ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:
1. Budowa komórki i tkanki nerwowej. Przewodnictwo w układzie nerwowym. Neuroprzekaźnictwo. Ogólny podział układu nerwowego. Autonomiczny układ nerwowy
2. Podział ośrodkowego układu nerwowego, mózgowie- ośrodki kresomózgowia, ośrodki podkorowe-ich budowa i funkcja. Wyższe czynności nerwowe i ich dysfunkcje. Rodzaje afazji.
3. Międzymózgowie i śródmózgowie. Wzgórze, podwzgórze - budowa i rola z uwzględnieniem regulacji ważnych procesów życiowych. Rytmy dobowe. Pień mózguośrodkowa kontrola oddychania i krążenia. Zaburzenia rytmu odddechowego.
4. Struktury równoważne i ich dysfunkcje. Rdzeń kręgowy. Opony Mózgowo rdzeniowe. Płyn mózgowo-rdzeniowy. Zespół oponowy.
5.Drogi długie układu nerwowego (drogi ruchowe, drogi czuciowe). Objawy uszkodzenia dróg długich. Obwodowy układ nerwowy - nerwy rdzeniowe, nn.czaszkowe. Zespół uszkodzenia górnego i dolnego motoneuronu. Zespoły zaburzeń czucia.
6. Nerwy czaszkowe- objawy uszkodzeń. Zespoły pniowe. Zespół rzekomoopuszkowy. Zespół opuszkowy. Dyzartria i dysfagia
7. Narządy zmysłów
8. Prezentacja przypadków klinicznych ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń produkcji i artykulacji mowy
Wykłady odbywają się w formie prezentacji multimedialnych. Ćwiczenia przebiegają w formie seminarium - dyskusja stanowiąca omówienie i ugruntowanie zagadnień teoretycznych poparta przedstawieniem i analizą sytuacji klinicznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Przygotowanie do ćwiczeń oraz nabycie niezbędnych wiadomości weryfikowane w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Wykład- forma zaliczenia w formie pisemnego kolokwium
1. BRUSKA M., CISZAK B; ANATOMIA CZŁOWIEKA.WOŹNIAK; Wrocław 2019
2. Gibas-Dorna M., Krauss A.; Fizjologia człowieka- podstawy, Warszawa 2020
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 12-02-2024 08:05)