SylabUZ

Generate PDF for this page

Anatomia i fizjologia układu nerowowego - course description

General information
Course name Anatomia i fizjologia układu nerowowego
Course ID 12.9-WNS-LzN-AiFUN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • lek. Emilia Pilchowska-Ujma
  • lek. Olga Szymańska-Adamcewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 45 3 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z podstawami budowy oraz funkcji układu nerwowego i narządów zmysłów oraz ich wpływu na produkcję i artykulację mowy oraz połykanie w zakresie niezbędnym dla logopedy. Przedstawienie najczęstszych zaburzeń mowy i połykania pochodzenia neurogennego.

Prerequisites

PODSTAWY ANATOMII UKŁADU NERWOWEGO

Scope

ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:

1. Budowa komórki i tkanki nerwowej. Przewodnictwo w układzie nerwowym. Neuroprzekaźnictwo. Ogólny podział układu nerwowego. Autonomiczny układ nerwowy

2. Podział ośrodkowego układu nerwowego, mózgowie- ośrodki kresomózgowia, ośrodki podkorowe-ich budowa i funkcja. Wyższe czynności nerwowe i ich dysfunkcje. Rodzaje afazji.

3. Międzymózgowie i śródmózgowie. Wzgórze, podwzgórze - budowa i rola z uwzględnieniem regulacji ważnych procesów życiowych. Rytmy dobowe.  Pień mózguośrodkowa kontrola oddychania i krążenia. Zaburzenia rytmu odddechowego.

4. Struktury równoważne i ich dysfunkcje. Rdzeń kręgowy. Opony Mózgowo rdzeniowe. Płyn mózgowo-rdzeniowy. Zespół oponowy.

5.Drogi długie układu nerwowego (drogi ruchowe, drogi czuciowe). Objawy uszkodzenia dróg długich. Obwodowy układ nerwowy - nerwy rdzeniowe, nn.czaszkowe. Zespół uszkodzenia górnego i dolnego motoneuronu. Zespoły zaburzeń czucia.

6. Nerwy czaszkowe- objawy uszkodzeń. Zespoły pniowe. Zespół rzekomoopuszkowy. Zespół opuszkowy. Dyzartria i dysfagia

7. Narządy zmysłów

8. Prezentacja przypadków klinicznych ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń produkcji i artykulacji mowy

Teaching methods

Wykłady odbywają się w formie prezentacji multimedialnych. Ćwiczenia przebiegają w formie seminarium - dyskusja stanowiąca omówienie i ugruntowanie zagadnień teoretycznych poparta przedstawieniem i analizą sytuacji klinicznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie do ćwiczeń oraz nabycie niezbędnych wiadomości weryfikowane w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Wykład- forma zaliczenia w formie pisemnego kolokwium

Recommended reading

1. BRUSKA M., CISZAK B; ANATOMIA CZŁOWIEKA.WOŹNIAK; Wrocław 2019

2. Gibas-Dorna M., Krauss A.; Fizjologia człowieka- podstawy, Warszawa 2020

Further reading

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 12-02-2024 08:05)