SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza czynności prymarnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza czynności prymarnych
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-DCP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Justyna Bogusław
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 Celem przedmiotu jest zdobycie przez osoby studenckie wiedzy na temat znaczenia czynności prymarnych w rozwoju mowy dziecka

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat etapów rozwoju człowieka

Zakres tematyczny

  1.  Analiza i ocena warunków anatomicznych mających wpływ na sprawność języka w artykulacji (ocena zgryzu, sprawności podniebienia miękkiego i wędzidełka języka).
  2.  Powiązanie pomiędzy wzorcami ruchowymi w funkcjach prymarnych a matrycami ruchowymi dla grup artykulacyjnych – metodyka postępowania w sprzężonym postępowaniu mioterapeutycznologopedycznym.
  3. Analiza klasyfikacji obwodowych zaburzeń mowy.
  4.  Metody wywoływania prawidłowych dźwięków mowy – analiza krytyczna
  5. Współpraca logopedy w zespole terapeutycznym: foniatra- ortodonta-laryngolog-fizjoterapeuta

Metody kształcenia

metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie przygotowanego projektu

Literatura podstawowa

  1. PLUTA-WOJCIECHOWSKA D., ZABURZENIA CZYNNOŚCI PRYMARNYCH I ARTYKULACJI, WYD. ERGOSUM 2012
  2. RZĄDZKA M., WCZESNA DIAGNOZA I STYMULACJA LOGOPEDYCZNA NOWORODKA I NIEMOWLAKA, MATERIAŁY ZE SZKOLENIA 2018

Literatura uzupełniająca

Pluta-Wojciechowska D., Prototypowe doświadczenia orofacjalne; https://www.researchgate.net/publication/350236870_Prototypowe_doswiadczenia_orofacjalne 

Gacka E., Diagnoza logopedyczna noworodka i niemowlęcia, [w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej , nr 14/2016

Więcek S., Woś H., Grzybowska-Chlebowczyk U., Zaburzenia połykania u niemowląt;  [w:] Studia z logopedii i neurologopedii, red. I. Nowakowska Kempna, 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-02-2024 08:16)