SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy w zespole wczesnego wspomagania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy w zespole wczesnego wspomagania
Kod przedmiotu 05.1-WNS-LzN-MPWZWW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Justyna Bogusław
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zdobycie przez osoby studenckie wiedzy z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju i opieki logopedycznej, zapoznanie z pre-, peri- i postnatalnymi czynnikami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi mowy i wspomagającymi ten rozwój; przygotowanie osób studenckich do prowadzenia działań profilaktycznych oraz do stymulowania rozwoju językowego małych dzieci

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat etapów rozwoju człowieka

Zakres tematyczny

Cele i zadania wczesnej interwencji logopedycznej.

 Elementy logopedycznej oceny noworodka (anatomia, funkcje biologiczne, odruchy) R

 Charakterystyka, ocena i pomoc logopedyczna w opiece nad noworodkiem i wcześniakiem. Charakterystyka dzieci z grupy wysokiego ryzyka – problemy kliniczne.

Sposoby wczesnego wspomagania rozwoju mowy i język

Metody i narzędzia diagnostyczne we wczesnej interwencji logopedycznej –

Terapia logopedyczna małego dziecka – współpraca z rodziną i innymi terapeutami, ćwiczenia stymulujące, indywidualne programy terapeutyczne

Metody kształcenia

prezentacja multimedialna, • prezentacja nagrań video, metoda podająca  • pogadanka, • ćwiczenia praktyczne indywidualne i w grupach, • analiza nagrań video i audio

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie przez osobę studencką projektu diagnozy i terapii logopedycznej z obszaru wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zgodnie z kryteriami prowadzenia diagnozy i terapii

Literatura podstawowa

Cieszyńska J., Korendo M., 2015, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków.

 • Rocławski B., 1993, Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk.

 • Stecko E., 2002, Zaburzenia mowy u dzieci. Wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa.

 • Stecko E. 2013, Logopedia małego dziecka,

Literatura uzupełniająca

  1. red.) Kaczorowska-Bray K., Milewski S., 2018, Wczesna interwencja logopedyczna, Kraków. • (red.) Mackiewicz B., 1983, Wybrane zagadnienia ortodontyczne dla logopedów, Gdańsk. • (red.) Michałowicz R., 1973, Usprawnianie czynności psychoruchowych małego dziecka z uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego, Warszawa. • (red.) Rokicka-Milewska R., 2012, ABC chorób wieku dziecięcego, Warszawa. • (red.) Winczura B., Cytowska B., 2021, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków. • Czochańska J., 1990, Ocena odruchów niemowlęcych, [w:] Neurologia dziecięca, Warszawa. • Fedorowska W., Wardowska B., 1992, Wywiad biologiczno – środowiskowy do wykrywania wczesnych uwarunkowań zaburzeń mowy, Gdańsk. • Hellbrugge T., Wimpffen J. H., 1991, Pierwsze 365 dni życia dziecka, Warszawa. • Korendo M., 2001, Rozwojowy model diagnozy i terapii zaburzeń mowy, [w:] Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy, red. B. Cyl, Katowice. • Kornas-Biela D., 1991, Rozwój psychofizyczny dziecka przed narodzeniem, Warszawa. • Machoś M., 2012, Od zabawy do mówienia. Poradnik dla rodziców i terapeutów, Kraków. • Machoś M., 2013. Uwagi o ważności wczesnej diagnozy neurologopedycznej, „Logopedia Silesiana”, nr 2, s. 84-100. • Machoś M., 2020, Krótkie wędzidełko języka u noworodków i niemowląt, Zabrze. • Mackiewicz B., 1986, Wskazówki dla prawidłowego połykania w wadach zgryzu i wymowy u dzieci, Warszawa. • Morris D., 1996, Zrozumieć niemowlę, Warszawa. • Odowska-Szlachcic B., 2010, Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Gdańsk. • Pluta-Wojciechowska D., 2021, Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Bytom. • Rządzka M., 2019, Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja, Kraków. • Stecko E., 1994, Zaburzenia mowy dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa. • Stecko E., 1997, Wczesna stymulacja logopedyczna dzieci z obciążonym okresem okołoporodowym, „Nowy Pediatra”, nr 1. • Stecko E., 1999, Profilaktyka logopedyczna szansą dla dziecka i logopedy, Warszawa. • Stecko E., 2001, Rozpoznawanie u niemowląt uwarunkowań rozwoju mowy, „Audiofonologia”, t. XXI, s. 55-64. • Weitzman E., Greenberg J., 2014, Razem uczymy się mowić. Przewodnik dotyczący wspomagania rozwoju językowego dzieci dla opiekunów i nauczycieli przedszkolnych, Kraków

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-02-2024 08:21)