SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka nauczycielskiej diagnozy i terapii specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania |
Kod przedmiotu | 05.1-WNS-LzN-MndiT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Logopedia z neurodydaktyką |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów logopedii z zasadami i praktyką pracy z osobami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy, terapii oraz strategii wspomagających
Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej
Wykłąd
Ćwiczenia :
Diagnostyka a diagnoza – treść pojęcia natury ogólnej i w odniesieniu do psychopedagogiki osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się /synteza poglądów M. Jędrzejczaka, R. Janeczko, M. Tyszkowej, S. Ziemskiego,/
2.Diagnoza - proces wielofazowy, w ujęciu procedury i kompleksowego rozpoznawania problemu:
fazowość: typologiczna, genetyczna, fazy, znaczenia, prognostyczna /S. Ziemski/, model graficzny
kompleksowość: anamneza - rekonstrukcja historii życia i rozwoju badanego, warunki życia rozwoju, wychowania i edukacji; sformułowanie hipotez – podstaw rozpoznania problemu, diagnoza: etapowe specjalistyczne rozpoznawanie wieloczynnikowych przyczyn; analiza i synteza diagnostyczna, prognoza - wnioskowanie i przewidywanie w alternatywnym ujęciu, porada - postdiagnostyczne wskazania, zalecenia, instruktaże, działania,
metodyczność działania w posługiwaniu się adekwatnymi metodami, technikami, narzędziami, warsztat i jego wyposażenie.
3.Cele i zasady diagnozy psychopedagogicznej specyficznych trudności w uczeniu się:
Posługiwanie się diagnozą nozologiczną wobec cech wykluczających i włączających dany przypadek do założonej kategorii nozologicznej,
Posługiwanie się diagnozą funkcjonalną etapie edukacji wczesnoszkolnej wobec:
procesów poznawczych psychicznych, intelektualnych i percepcyjno – motorycznych,
umiejętności czytania i pisania, cech ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej,
przystosowania społecznego i szkolnego diagnozowanych osób
warunków życia i rozwoju oraz edukacji diagnozowanych osób
specjalnych potrzeb edukacyjnych, rozwojowych, egzystencjalnych diagnozowanych osób
4.Sylwetka diagnosty, osobowość, kompetencje, kwalifikacje, wykształcenie.
5.Terapia pedagogiczna przez pracę korekcyjno – kompensacyjną i stymulująco – dynamizującą wobec:
nieharmonijnego rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym,
specyficznych trudności w uczeniu się dzieci w młodszym wieku szkolnym,
niepowodzeń szkolnych dzieci w młodszym wieku szkolnym,
specjalnych uzdolnień i zainteresowań dzieci w młodszym wieku szkolnym,
konieczności zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych w/w dzieci .
6.Metodyczne postępowanie terapeutyczne model graficzny:
dobór programów, metod, technik, pomocy i przyborów,
konstruowanie konspektów terapii pedagogicznej wg celów, zasad i typów terapii,
organizowanie bazy,
kompetencje terapeuty.
7.Metoda sylabowa w terapii specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym /model graficzny J.Jastrząb /:
struktura metody,
wybór i układ treści do kształcenia mowy i języka polskiego na poziomie edukacji wczesnoszkolnej,
modele ćwiczeń nauki czytania i pisania - ich psychodydaktyczne cele i wielo-terapeutyczne zadania,
8.Przykłady stosowanych programów terapeutycznych: Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu dla dzieci dyslektycznych, M.Bogdanowicz M.Frostig Wzory i obrazki, A.Maurer Dźwięki mowy, T. Danielewicz, A. Koźmińska, J.Magnuska Terapia Uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych, I.Mańkowska, M.Rożyńska, Ortograffiti – Bratek,
9.Sylwetka terapeuty, osobowość, kompetencje, kwalifikacje, wykształcenie.
Wykład interaktywny; analiza przypadków, symulacje diagnostyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskaną z ocen z wykładu (kolokwium z progami punktowymi w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0) oraz z ćwiczeń (przygotowanie raportu na podstawie symulacji diagnostycznej w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Bogdanowicz M., Rozwój i edukacja dzieci z dysleksją w Europie pod ochroną prawną – dane kwestionariusza Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (EDA) // [w:] Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju / pod red. M. Bogdanowicz, M. Lipowskiej. – Kraków: „Impuls”, 2008.
Oszwa U., Od agnozji liter i cyfr do dyskalkulii rozwojowej. Neuropsychologia zaburzeń liczenia wczoraj, dziś, jutro // [w:] Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju / pod red. M. Bogdanowicz, M. Lipowskiej. – Kraków: „Impuls”, 2008
Pietras I., Młodzież z dysortografią – próba typologii // [w:] Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju / pod red. M. Bogdanowicz, M. Lipowskiej. - Kraków: „Impuls”, 2008.
. Krasowicz-Kupis, Grażyna. Nowa psychologia dysleksji. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
.Shaywitz, Sally. Pokonać dysleksję :nowy, kompletny, oparty na badaniach naukowych program dla osób z zaburzeniami czytania na każdym poziomie. Gdańsk : Harmonia Universalis - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2018
Borkowska A. R., Domańska Ł., (2006), Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cepeda C., (2012), Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Podręcznik kliniczny, Wrocław: Elsevier Urban & Partner. Cieszyńska-Rożek J., (2013 a), Metody komunikacyjne w nauczaniu języka, Kraków: Omega Stages Systems.
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, 2022, Anita Famuła-Jurczak , Scientific bulletin of Chełm: section of pedagogy, No. 1, 71--82, ISSN: 2084-6770, bibliogr. rys. summ. https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=3536804
Radwańska, Anna. Jak pomóc dziecku z dysleksją : ćwiczenia dla uczniów klas 4-6. Cz. Warszawa : Difin, 2019.
Radwańska, Anna. Jak pomóc dziecku z dysleksją : poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa : Difin, 2017.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-02-2024 08:13)