SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka nauczycielskiej diagnozy i terapii specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka nauczycielskiej diagnozy i terapii specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania
Kod przedmiotu 05.1-WNS-LzN-MndiT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów logopedii z zasadami i praktyką pracy z osobami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy, terapii oraz strategii wspomagających

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej

Zakres tematyczny

Wykłąd

 

  1.  Specyficzne trudności w uczeniu się – ujęcie definicyjne
  2. Przyczyny i przejawy specyficznych trudności w uczeniu się
  3. Zasady diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się
  4. Trudności w uczeniu się związane z dysfunkcją percepcyjno-motoryczną oraz zaburzeniami rozwoju zdolności
  5. Metody i narzędzia wykorzystywane do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się
  6. Prawne regulacje pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  7. UDL w pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Ćwiczenia :

  1. Diagnostyka a diagnoza – treść pojęcia natury ogólnej i w odniesieniu do psychopedagogiki osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się /synteza poglądów M. Jędrzejczaka, R. Janeczko, M. Tyszkowej, S. Ziemskiego,/

    2.Diagnoza - proces wielofazowy, w ujęciu procedury i kompleksowego rozpoznawania problemu:

    fazowość: typologiczna, genetyczna, fazy, znaczenia, prognostyczna /S. Ziemski/, model graficzny

    kompleksowość: anamneza - rekonstrukcja historii życia i rozwoju badanego, warunki życia rozwoju, wychowania i edukacji; sformułowanie hipotez – podstaw rozpoznania problemu, diagnoza: etapowe specjalistyczne rozpoznawanie wieloczynnikowych przyczyn; analiza i synteza diagnostyczna, prognoza - wnioskowanie i przewidywanie w alternatywnym ujęciu, porada - postdiagnostyczne wskazania, zalecenia, instruktaże, działania,

    metodyczność działania w posługiwaniu się adekwatnymi metodami, technikami, narzędziami, warsztat i jego wyposażenie.

    3.Cele i zasady diagnozy psychopedagogicznej specyficznych trudności w uczeniu się:

    Posługiwanie się diagnozą nozologiczną wobec cech wykluczających i włączających dany przypadek do założonej kategorii nozologicznej,

    Posługiwanie się diagnozą funkcjonalną etapie edukacji wczesnoszkolnej wobec:

    procesów poznawczych psychicznych, intelektualnych i percepcyjno – motorycznych,

    umiejętności czytania i pisania, cech ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej,

    przystosowania społecznego i szkolnego diagnozowanych osób

    warunków życia i rozwoju oraz edukacji diagnozowanych osób

    specjalnych potrzeb edukacyjnych, rozwojowych, egzystencjalnych diagnozowanych osób

    4.Sylwetka diagnosty, osobowość, kompetencje, kwalifikacje, wykształcenie.

    5.Terapia pedagogiczna przez pracę korekcyjno – kompensacyjną i stymulująco – dynamizującą wobec:

    nieharmonijnego rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym,

    specyficznych trudności w uczeniu się dzieci w młodszym wieku szkolnym,

    niepowodzeń szkolnych dzieci w młodszym wieku szkolnym,

    specjalnych uzdolnień i zainteresowań dzieci w młodszym wieku szkolnym,

    konieczności zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych w/w dzieci .

    6.Metodyczne postępowanie terapeutyczne model graficzny:

    dobór programów, metod, technik, pomocy i przyborów,

    konstruowanie konspektów terapii pedagogicznej wg celów, zasad i typów terapii,

    organizowanie bazy,

    kompetencje terapeuty.

    7.Metoda sylabowa w terapii specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym /model graficzny J.Jastrząb /:

    struktura metody,

    wybór i układ treści do kształcenia mowy i języka polskiego na poziomie edukacji wczesnoszkolnej,

    modele ćwiczeń nauki czytania i pisania - ich psychodydaktyczne cele i wielo-terapeutyczne zadania,

    8.Przykłady stosowanych programów terapeutycznych: Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu dla dzieci dyslektycznych, M.Bogdanowicz M.Frostig Wzory i obrazki, A.Maurer Dźwięki mowy, T. Danielewicz, A. Koźmińska, J.Magnuska Terapia Uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych, I.Mańkowska, M.Rożyńska, Ortograffiti – Bratek,

    9.Sylwetka terapeuty, osobowość, kompetencje, kwalifikacje, wykształcenie.

Metody kształcenia

Wykład interaktywny; analiza przypadków, symulacje diagnostyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskaną z ocen z wykładu (kolokwium z progami punktowymi  w skali  od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0) oraz z ćwiczeń (przygotowanie raportu na podstawie symulacji diagnostycznej w  skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

 Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

Bogdanowicz M., Rozwój i edukacja dzieci z dysleksją w Europie pod ochroną prawną – dane kwestionariusza Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (EDA) // [w:] Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju / pod red. M. Bogdanowicz, M. Lipowskiej. – Kraków: „Impuls”, 2008.

Oszwa U., Od agnozji liter i cyfr do dyskalkulii rozwojowej. Neuropsychologia zaburzeń liczenia wczoraj, dziś, jutro // [w:] Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju / pod red. M. Bogdanowicz, M. Lipowskiej. – Kraków: „Impuls”, 2008

Pietras I., Młodzież z dysortografią – próba typologii // [w:] Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju / pod red. M. Bogdanowicz, M. Lipowskiej. - Kraków: „Impuls”, 2008.

. Krasowicz-Kupis, Grażyna. Nowa psychologia dysleksji. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.

.Shaywitz, Sally. Pokonać dysleksję :nowy, kompletny, oparty na badaniach naukowych program dla osób z zaburzeniami czytania na każdym poziomie. Gdańsk : Harmonia Universalis - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2018

Literatura uzupełniająca

Borkowska A. R., Domańska Ł., (2006), Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cepeda C., (2012), Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Podręcznik kliniczny, Wrocław: Elsevier Urban & Partner. Cieszyńska-Rożek J., (2013 a), Metody komunikacyjne w nauczaniu języka, Kraków: Omega Stages Systems.

 Rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, 2022, Anita Famuła-Jurczak , Scientific bulletin of Chełm: section of pedagogy, No. 1, 71--82, ISSN: 2084-6770, bibliogr. rys. summ. https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=3536804

Radwańska, Anna. Jak pomóc dziecku z dysleksją : ćwiczenia dla uczniów klas 4-6. Cz. Warszawa : Difin, 2019.

Radwańska, Anna. Jak pomóc dziecku z dysleksją : poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa : Difin, 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-02-2024 08:13)