Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego.
Zakres tematyczny
Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyka matematyki.
Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Modele współczesnej szkoły. Szkolnictwo alternatywne. Współczesne koncepcje nauczania.
System oświaty. Elementy prawa oświatowego. Szkoła i jej program. Programy nauczania i ich ewaluacja. Treści nauczania. Plany pracy dydaktycznej.
Proces nauczania – uczenia się. Środowisko uczenia się. Szkolne uczenie się. Cele kształcenia. Metody i zasady nauczania matematyki.
Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Typy i modele lekcji matematyki. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania.
Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Style i techniki pracy z uczniami. Formy organizacji uczenia się. Środki dydaktyczne.
Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Procesy społeczne w klasie. Integracja klasy szkolnej. Poznawanie uczniów i motywowanie ich do nauki.
Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i charakterystyka ich funkcjonowania.
Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły.
Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania, sztuka zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów.
Metody kształcenia
Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: krótkiego pisemnego referatu (20%), sprawdzianu (40%), przygotowanych materiałów do zajęć (30%), obecności i aktywności na zajęciach (10%). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
Literatura podstawowa
Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.
H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki.
H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki.
F. Urbańczyk, Zasady nauczania matematyki.
M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
Literatura uzupełniająca
B. Rabijewska (red.), Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki.
Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.
Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 14-09-2016 07:34)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.