SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie III etapu edukacyjnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie III etapu edukacyjnego
Kod przedmiotu 05.3-WA-EASPD-PRE3-Ć-S14_pNadGenTC424
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z funkcjonowaniem gimnazjum, realizacją jego zadań, organizacją pracy wychowawczo-opiekuńczej. Przygotowanie do prowadzenia lekcji wychowawczej, diagnozowania trudności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Doskonalenie umiejętności współdziałania z pedagogiem, psychologiem szkolnym, rodzicami uczniów.

Wymagania wstępne

Zaliczenie praktyki z I i II etapu edukacji.

Zakres tematyczny

Organizacja pracy szkoły. Obserwacja czynności podejmowanych przez nauczycieli i uczniów oraz interakcji w klasie szkolnej. Trudności wieku dorastania; diagnoza, terapia (spotkanie z pedagogiem i psychologiem szkolnym). Praca z uczniem zdolnym. Przygotowanie i prowadzenie lekcji wychowawczej. Podejmowanie indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły. Przygotowanie scenariusza spotkania z rodzicami.

Metody kształcenia

Zespół metod praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie przez studenta w teczce dokumentacji z praktyki (dokumentacja dotycząca pracy szkoły, protokół z obserwacji lekcji, zajęć pozalekcyjnych lub zebrania z rodzicami, przygotowane pomoce dydaktyczne, wywiad z uczniem, nauczycielem lub pedagogiem szkolnym, własny konspekt lekcji wychowawczej i inne).

Literatura podstawowa

  1. Szkolne dokumenty (Statut szkoły, Program profilaktyczno-wychowawczy szkoły, Regulamin ewaluacji z zachowania, dzienniki, itp.).

  2. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, tłum. J. Bartosik, GWP, Gdańsk 2003.

  3. Speck O., Być nauczycielem Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk 2005.

  4. Psychologia rozwoju człowieka, t.3, red. B. Harwas-Napierała, PWN, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Chętkowski D., Nauczycielskie perypetie (o wojnie wszystkich ze wszystkimi), GWP, Gdańsk 2010.

  2. Herbert M., Kiedy dziecko i jego rodzice potrzebują pomocy, tłum. M. Polaszewska-Nicke, GWP, Gdańsk 2007.

  3. Herbert M., Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania, tłum. E. Jusewicz-Kalter, GWP, Gdańsk 2004.

  4. Kobyłecka E., Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyboru wartości. Między pewnością a zwątpieniem, Wyd. UZ, Zielona Góra 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-09-2016 21:12)