SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu edukacyjnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu edukacyjnego
Kod przedmiotu 05.3-WA-EASPD-PP3-W-S14_pNadGenQLTYX
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzenie wiedzy studentów z zakresu teorii oraz praktyki psychologicznej i pedagogicznej. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami edukacyjnymi.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki.

Zakres tematyczny

Ambiwalencja roli, ewolucja funkcji zawodowych, autorytet współczesnego nauczyciela-wychowawcy. Start w zawodzie. Ewaluacja efektów pracy. Radzenie sobie w sytuacjach stresowych. Rozwój społeczny, moralny, fizyczny i poznawczy młodzieży w okresie adolescencji. Formy aktywności i zjawiska patologiczne wśród gimnazjalistów. Stymulowanie i wspieranie rozwoju młodego człowieka. Samorządność. Twórczy nauczyciel, twórczy uczeń. Dziedziny wychowania (wychowanie estetyczne, moralne, obywatelskie, patriotyczne, zdrowotne). Współpraca szkoły ze środowiskiem. Założenia psychologii i pedagogiki humanistycznej.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, opis.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia wykładów jest praca pisemna (opracowanie referatu/prezentacji multimedialnej/portfolio wybranego zagadnienia z zakresu pedagogiki i psychologii). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z przygotowania psychologicznego i przygotowania pedagogicznego.

Literatura podstawowa

  1. Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie, tłum. J. Łuczyński, M. Olejnik, PWN, Warszawa 2012.
  2. Horby G., Hall E., Hall K., Nauczyciel wychowawca, tłum. J. Bartosik, GWP, Gdańsk 2005.
  3. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  4. Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.
  5. Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów, WSiP, Warszawa 2002.
  2. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków 2005.
  3. Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005.
  4. Śliwerski B., Współczesne kierunki I nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.
  5. Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, tłum. M. Wojdak-Piątkowska, GWP, Gdańsk 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-09-2016 19:55)