SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy multimediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy multimediów
Kod przedmiotu 03.4-WA-MalP-MEDI-Ć-S14_pNadGenDG6KF
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- przygotowanie studenta do tworzenia szeroko rozumianego cyfrowego obrazu graficznego (o różnym  zastosowaniu, funkcji, formie itd),

- łączenie różnych typów obrazowania z wjściem w przestrzeń i obrazem ruchomym włącznie

- twórcze eksperymentowanie z obrazem,

- zasadne wykorzystanie charakterystycznych cech  języka cyfrowego  w konkretnych realizacjach odpowiadajacych założeniem idei artystycznej,

- rozwinięcie i poszerzenie własnego języka wypowiedzi artystycznej,

- budowanie świadomości plastycznej i indywidualnej kreatywności,

- umiejętność konstruowania idei artystycznych

- rozwijanie zdolności samodzielnego podejmowania zadań twórczych

- doskonalenie cyfrowego warsztatu graficznego ( ćwiczenia i zadania pozwalające poznać możliwości rastrowych programów graficznych - Photoshop )

- twórcze i świadome posługiwanie się warsztatem cyfrowym ( poszukiwanie, analiza i świadome wykorzystanie charakterystycznych cech  cyfrowego warsztatu graficznego )

 

 

 

Wymagania wstępne

Znajomość zasad kompozycji. Dobrze widziana podstawowa wiedza z zakresu: grafiki warsztatowej i projektowej oraz  podstawowa znajomość programów graficznych  pakietu Adobe Suite

Zakres tematyczny

Szerokie myslenie o obrazie- konstruowanie obrazu graficznego w przestrzeni wirtualnej komputera – jak i również poza nim.

Łączenie różnych typów działań np. obraz statyczny z obrazem ruchomym, obiekt, instalacja.

Poruszanie się w obszarach szeroko rozumianych zagadnieniach  graficznych związanych z  artystyczną grafiką cyfrową.

Skanowanie, fotografowanie  jako eksperymentalny proces kreacji artystycznej.

Możliwość łączenie tradycyjnych technik graficznych z drukiem cyfrowym.

Warsztat cyfrowy jako inspiracja.

Proces przygotowania pliku do druku wielkoformatowego.

Metody druku cyfrowego.                                             

Podłoża stosowane w artystycznym druku cyfrowym

Druk finalny i  druk próbny  uwzgledniający  metody eksperymentalne.

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje które przede wszystkim mają charakter dyskusji oraz  krótkich wykładów czy warsztatów.

Student realizuje konkretne zadania- projekty i na bieżąco przedstawia je do korekty (również możliwość  konsultacji mailowej).

Ostatecznym etapem  jest fizyczna realizacja projektu  np. wydruk, obiekt, instalacja, projekcja.

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Bieżące  konsultacje oraz  tzw.przeglądy robocze.

Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną)  odbywa się na podstawie konkretnej realizacji projektów  w formie wydruku, projekcji, instalacji itp. spójnego cyklu prac.

Na finalną ocenę składają się:obecność i aktywność na zajęciach, osiągnięte wyniki, zaangażowanie w przebieg procesu dydaktycznego.

Skala ocen: 2 do 5

Literatura podstawowa

1.      Katalogi z konkursów i wystaw, min: 5 -9 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznan 2007, 2009, 2011, 2013, 2015

2.      ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

3.      7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice

4.      9 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice

5.      Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012

6.    Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015

7.    Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia

8.    Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014

9.    Podreczniki  do  programów graficznych min:

    Adobe  Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011, Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Helion 2011, Elaine Weinmann, Peter Lourekas

10.    Sztuka w Polsce 1945- 2005, A. Rottenberg,Stentor, Warszawa 2005

11.    ,,Digital art”,  Christiane Paul, Thames& Hudson world of art ,2003

12.    ,,Printmaking at the edge’’ Richard Noice, 2006

13.    ,,Colour in art ‘’ John Gage ,Thames& Hudson world of art, 2006

14.    „Grafika współczesna :Między unikatem a elektroniczną kopią: referaty z sesji naukowej zorganizowanej w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków, 1999

15.    „Zastosowanie druku cyfrowego w praktyce grafiki artystycznej” Prof. A. Romaniuk ASP Katowice 2002

16.    Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006

17.    R.W.Kluszczyński, Sztuka Interaktywna-Od dzieła –instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010

18.    Interaktywne Media Sztuki,red A. Porczak, ASP Kraków 2009

19.    Estetyka cyfrowa, N.Bolz, przeł J.Ostaszewski, red.A. Gwóźdź

20.    Sztuka i iluzja, B.Gombrich, PWN,Warszawa 1984

21.    Punkt,linia,płaszczyzna, W.Kandinsky, Warszawa 1989

28.    Sztuka w Polsce 1945- 2005, A. Rottenberg,  ,Stemtor, Warszawa 2005

29.    Sztuka i percepcja wzrokowa, R.Arnheim,PWN,Warszawa 1979


Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”

Literatura uzupełniająca

1.       Czasopisma: ,,Arteon”  „Format” ,,2+3D",,,Notes", ,,Autoportret’’ Exit’’ ‘’Grafia (2004-2008)

2.      Strony www:

-  www:triennial.cracow.pl (Stowarzyszenie Miedzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)

-  www:icondata.trienial.cracow.pl  (wirtualne muzeum współczesnej grafiki)

-  www:polishprintmaking.com

- www:arteon.pl

- www:obieg.pl

3.      ,,Namietnosci i inne przypadki, /Izabella Gustowska: Passions and Other Cases, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001,

4.    ,,Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura. Sztuka, Multimediów,    R.W.Kluszczyński ,   Rabid, Kraków 2001,

5.    ,,Skanowanie cyfrowe dla profesjonalistów", Busch David D.

6.    ,,Sztuka i percepcja wzrokowa” Rudolf Arnheim

7.    ,,KOLOR  kurs dla artystów i projektantów” David Hornung, Universitas, 2009

8.    ,,Contemporary graphic art. in Poland”R. Noyce– Craftsman House – 1997

9.    Wprowadzenie w problematykę widzenia, WFP,ASP Kraków,Jan Pamuła

10.    Główne kontrowersje estetyki współczesnej,B.Dziemidok

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 05-09-2016 17:27)