SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Formy malarskie w ilustracji |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-MalarP-FMwI-S16 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Malarstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest z jest rozwijanie i utrwalanie u studentów umiejętności zwięzłego wyrażania własnych koncepcji i wizji artystycznych w formie ilustracji lub komiksu. Student zna i rozumie warsztat twórczy i wykorzystuje go do budowy obrazu. Jest świadomy funkcji koloru, materii malarskiej, struktury, światła. Przedmiot kształci umiejętność szkicowego malowania z pamięci, która pozwoli odtwarzać różne formy w sposób poprawny bez posługiwania się dokumentacją i modelem. Naszym celem jest stworzenie warunków w których student swobodnie dobiera środki artystycznego wyrazu, swobodnie dobiera dyscypliny pokrewne malarstwu i innym dziedzinom sztuki w celu tworzenia prac o charakterze interdyscyplinarnym. Naszym zdaniem bardzo istotnym aspektem jest również uwrażliwienie studenta na znajomość środków, dysponowanie umiejętnościami rzemiosła oraz na świadomość w podejmowaniu decyzji.
Kompetencje rysunkowe i malarskie
Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na równowagę umiejętności łączenia technik oraz ich adekwatnego wykorzystania we własnych kreacjach artystycznych. Punktem wyjścia w jest podejście do malarstwa jako dyscypliny asymilującej szeroki wachlarz dostępnych środków wypowiedzi artystycznej przy biegłym opanowaniu współczesnych środków kształtowania obrazu. Realizacja prac z zakresu ilustracji i komiksu w kontekście zaproponowanych tematów.
Ćwiczenia obejmują tematy związków przedstawianych malarskich treści z przekazem wizualnym. Metody kształcenia zmierzają do interpretowania przez studenta różnych zagadnień na język ilustracji, przez pracę z różnorodnymi rodzaju tekstami. Student przyswaja umiejętność ilustrowania beletrystyki, tekstów poetyckich oraz artykułów publicystycznych z uwzględnieniem różnych formatów ilustracji podyktowanych typografią wydawnictwa. Nauka spójności formalnej i ikonicznej w zakresie cyklu ilustracji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą oceny jest realizacja tematów, które zmierzają do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. Indywidualne korekty w trakcie realizacji zadań, rozmowy konsultacje
A. Banach, O ilustracji, Kraków: Wydawnictwo M. Kot, 1950
J. Wiercińska, Sztuka i książka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986
Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Ossolineum, Wrocław– Warszawa–Kraków 1971
A. Saj, Pismo sztuki, [w:] Pismo sztuki, Akademia Sztuk Pięknych, Wrocław 2003
S. Szuman, Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży, Kraków 1951
W. Kaczorowski, Ilustracja (poza)książkowa, [w:] Współczesna polska sztuka książki: ilustracja, red. H. Kocańda-Kołodziejczyk i K. Lipka-Sztarbałło, ZPAP, Okręg Warszawski, 2000
Czasopisma:
Arteon, Exit, Artluk, Format, Obieg
Magazyny: 2+3D, Print, Graphis, Novum
Katalogi z wystaw, przeglądów, konkursów graficznych (biennale, triennale itp.)
Inne źródła:
Strony internetowe;
Muzea świata, Galerie Sztuki Współczesnej, autorskie strony artystów.
A. Lipińska, Muzeum ilustracji książkowej, Bibliotekarz Lubuski, 2009
http://www.polskailustracjadladzieci.pl
http://www.swiatkomiksu.pl/
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Jeschke (ostatnia modyfikacja: 10-09-2016 22:15)