SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka uprawiania nauki |
Kod przedmiotu | 01.0-WH-HistT-etykauprnau1.st.2014-W-S14_pNadGen7KEZP |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Językoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | trzeciego stopnia z tyt. doktora |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie doktorantów z zagadnieniami etyki i etosu nauki, ze związkami między wartościami, powinnościami i właściwą argumentacją na rzecz kształtowania i respektowania etycznych standardów w dziedzinie uprawiania nauki.
brak
1. Nauka i wartości
2. Tradycje etosu i etyki nauki:
3. Problem wolności nauki.
4. Niezależność i zaangażowanie – w poszukiwaniu właściwych proporcji.
5. Prawda i prawdomówność. Bezstronność i bezinteresowność.
6. Zaufanie i odpowiedzialność.
7. Prawne i etyczne aspekty ochrony własności intelektualnej:
8. Konflikty i trudności w realizacji aksjologicznych podstaw etosu nauki i nauczania akademickiego:
9. Etyka uprawiania nauki na przykładzie wybranych tekstów i dokumentów.
10. Edukacja w zakresie etyki badań naukowych jako forma samoregulacji środowisk naukowych: kodeksy, jednostki organizacyjne.
Wykład, rozmowa, dyskusja, wspólna interpretacja tekstów źródłowych i dokumentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zdanie egzaminu.
Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001.
Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje opracowane przez Zespół Etyki w Nauce przy MNiI, Warszawa 2004.
Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku, red. J. Woźnicki, Warszawa 2013.
Artykuły z czasopism: „Etyka”, „Forum Akademickie”.
Dylus A., Problematyka etyki nauki u przedstawicieli szkoły lwowsko-warszawskiej, Warszawa 1987.
Gadamer H.G., Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, Warszawa 2008.
Goćkowski J., Hołowiecka L., Ethos profesjonalny uczonych, „Etyka”, 19, 1981.
Koj L., Powinności w nauce, t. 1. Określenie i poznawalność powinności, Lublin 1998.
Kołakowski L., Po co uniwersytet? [w:] Tegoż, Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009.
Lazari-Pawłowska I., Nauczyciel akademicki a głoszenie ocen, [w:] tejże, Pisma wybrane, red. P.J. Smoczyński, Warszawa 1992.
Morawski R.Z., Etyczne aspekty działalności badawczej w naukach empirycznych, Warszawa 2011.
Nowak E., KM. Cern, Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2008.
Rozważania o tradycji i etosie, red. J. Bardziej, J. Goćkowski, Kraków 1998.
Sawczuk W., Etos pedagogów/nauczycieli akademickich – między akademickim sacrum a rynkowym profanum, Toruń 2009.
Woroniecka G., Kategoria ethosu w badaniach nad środowiskiem naukowym, „Principia”, 46, 2008.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Anna Wojciechowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-09-2016 15:43)