SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy Big-Bandu |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-PBB-Ć-S14_pNadGenPKXEB |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
[1] Kształtowanie umiejętności pracy z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i rytmiczną. [2] Doskonalenie warsztatu wokalnego w kontekście różnych stylów. [3] Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce - przeznaczonego na głos solowy (wokal z orkiestrą). [4] Nabycie umiejętności współpracy z orkiestrą.
Zaliczenie piątego semestru
Zakres przedmiotu i jego realizacja związana jest z rozwojem umiejętności praktycznych w kontekście współpracy z orkiestrą. Program obejmuje podstawowe problemy wykonawcze dotyczące orkiestr jazzowych:
[1] Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu.
[2] Poznanie problemów wykonawczych w zakresie: rytmu, brzmienia, intonacji, biegłości technicznej, stylu, harmonii, formy.
[3] Podstawowe zagadnienia dotyczące pulsacji (swingowania); analiza podziału grup ósemkowych w kontekście stosowania różnych rodzajów swingu jak np. triola lub ósemka z kropką.
[4] Doskonalenie umiejętności improwizacji w oparciu o harmonię poszczególnych utworów, operowanie formą „open” w partiach improwizacyjnych.
Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów:
Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, Dave Barduhn, J. La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal.
Praca w dużej grupie – orkiestra
Praca z poszczególnymi sekcjami big bandu
Praca z wokalistami
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na podstawie weryfikacji umiejętności w zakresie:
George Wiskirchen: Developmental techniques for the jazz ensemble musicians , Berklee press publication 1961
Discovery jazz collection, 15 selections for developing jazz ensembles/ Hal Leonard Corporation
Kuzmich John jr., Bash Lee, Instrumental jazz instruction, Parker Publishing Company, inc. West Nyack, New York 1984
Sammy Nestico: The professional arranger, Fenwood Music Co., Inc. 1993
Wybrane aranżacje
1. Andy Jaffe: Jazz Harmony, Advance Music 1996
2. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994
3. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994
4. Viera Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 26-09-2016 21:49)