SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pediatria - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pediatria
Kod przedmiotu 12.0-WL-Lek-Pe
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Egzamin
Ćwiczenia 60 4 60 4 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia z pediatrii:

- doskonalenie już nabytych umiejętności praktycznych w zakresie przeprowadzania wywiadu oraz badania przedmiotowego dzieci od okresu noworodkowego do 18 r.ż.,

- poszerzenie wiedzy na temat chorób wieku dziecięcego oraz poznanie nowych schorzeń dla tego okresu,

- nabycie umiejętności przeprowadzania diagnostyki różnicowej,

- poznanie metod diagnostycznych w pediatrii,

- teoretyczne i praktyczne poznanie procedur diagnostycznych wykonywanych u dzieci,

- poznanie zasad postępowania w nagłych stanach w pediatrii,

- znajomość epidemiologii, symptomatologii, diagnostyki, leczenia oraz rokowania w najczęstszych chorobach wieku dziecięcego.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii, patomorfologii, farmakologii.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Zapalenie oskrzeli, oskrzelików, zapalenie płuc i opłucnej.
  2. Mukowiscydoza.
  3. Astma – odrębności diagnostyki i leczenia u dzieci.
  4. Stany nagłe w pulmonologii dziecięcej.
  5. Choroby wysypkowe u dzieci.
  6. Choroba Kawasaki.
  7. Niedokrwistości u dzieci.
  8. Diagnostyka i terapia białaczek i chłoniaków  u dzieci.
  9. Diagnostyka i terapia nowotworów narządowych  u dzieci.
  10. Transplantacja szpiku u dzieci.
  11. Wady układu moczowego.
  12. Uwarunkowane genetycznie choroby nerek.
  13. Wrodzone wady serca.
  14. Zaburzenia rytmu serca u dzieci.
  15. Zapalenie mięśnia sercowego u dzieci.
  16. Zaburzenia czynnościowe przewodu pokarmowego u dzieci.
  17. Nieswoiste zapalenia jelit u dzieci.
  18. Fizjologia i patologia układu oddechowego okresu noworodkowego.
  19. Powikłania wcześniactwa.

 

Tematyka główna ćwiczeń:

  1. Wrodzone zaburzenia krzepnięcia.
  2. Małopłytkowość immunologiczna u dzieci
  3. Zaparcia u dzieci.
  4. Celiakia.
  5. Zespół nerczycowy u dzieci.
  6. Choroby tarczycy u dzieci.
  7. Wrodzony przerost nadnerczy.
  8. Hipoglikemia.
  9. Drgawki gorączkowe.
  10. Neuroinfekcje.
  11. Padaczka u dzieci.
  12. Wczesne i późne następstwa terapii przeciwnowotworowej.
  13. Fizjologia okresu noworodkowego.
  14. Żółtaczka okresu noworodkowego.
  15. Białkomocz i krwinkomocz u dzieci.
  16. Stany zagrożenia życia u dzieci.

Metody kształcenia

Program nauczania propedeutyki pediatrii realizowany jest w semestrze letnim w ramach wykładów (w formie prezentacji multimedialnych) oraz ćwiczeń praktycznych. Zajęcia praktyczne, ćwiczeniowe odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziale Dziecięcym, Oddziale Noworodkowym Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Zielonej Górze, Przychodni Lekarza Rodzinnego/Poradni Dziecięcej w Zielonej Górze oraz Centrum Symulacji Medycznej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do zaliczenia przedmiotu wymagane są: obecność na wykładach i ćwiczeniach, zaliczenie części praktycznej (sprawdzenie uzyskania praktycznych efektów kształcenia) w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych w Oddziale Pediatrii oraz zdanie egzaminu końcowego (sprawdzian testowy z tematyki wykładów i ćwiczeń).

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć ćwiczeniowych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.

Egzamin końcowy-testowy obejmuje 60 pytań (30 z zagadnień poruszonych na wykładach oraz 30 z tematyki ćwiczeń). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. Student otrzymuje oddzielnie ocenę z wykładów oraz ćwiczeń (dla każdej części obowiązuje próg 60%). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna ocen z zaliczenia części praktycznej oraz egzaminu testowego. W przypadku nie zaliczenia testu-egzaminu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.

Uzyskane punkty z egzaminu testowego są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Sposób wyliczanie oceny końcowej:

Średnia 2-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2005.
  2. Kawalec W., Grenda R., Ziółkowska H. (red.) Pediatria. Wyd. Lek. PZWL, 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Krawczyński M.: Propedeutyka Pediatrii. PZWL 2009.
  2. 2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi

Sylabus opracowała: dr hab. n. med. Ewa Gorczyńska


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-01-2021 12:54)