SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia sztuki ogrodowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia sztuki ogrodowej
Kod przedmiotu 06.4-WI-ArchKP-Hist.szt.ogrod.- 16
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura krajobrazu
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania jest wprowadzenie studenta w podstawy historii sztuki ogrodowej: definiowania i opisu dzieł sztuki ogrodowej charakterystycznych dla epok w Europie; rozpoznawanie podstawowych kompozycji i symboliki doboru gatunkowego roślin od antyku do początku XXI w.

Wymagania wstępne

Formalne: brak

Nieformalne: wiedza z zakresu historii powszechnej Polski, historii literatury powszechnej, historii sztuk plastycznych na poziomie szkoły średniej

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Podstawowe pojęcia z historii sztuki ogrodowej. Ogrody antyku. Ogrody średniowiecza. Ogrody renesansu. Ogrody angielskiej szkoły w XVIII wieku. Park romantyczny. Historyzm w sztuce ogrodowej. Nurty alternatywne w XIX i 1 poł. XX w. Ogrody okresu międzywojennego. Ogrody modernistyczne powojenne. Nurt postmodernistyczny w sztuce ogrodowej. Historia terenów spacerowych i parków publicznych od antyku do współczesności. Relacje rezydencja-ogród we wszystkich epokach. Funkcje założeń ogrodowych w majątkach ziemskich. Rola zwierzyńców i polowań. Ogrody władców we wszystkich epokach. Sztuka ogrodowa we wnętrzach architektonicznych. Typy kompozycji ogrodowych. Terminologia z zakresu historycznych w współczesnych elementów ogrodów/parków.

Program ćwiczeń:

Czytanie historycznych planów i ilustracji ogrodów. Analiza ilustracji przedstawiających fragmenty kompozycji ogrodowych. Sporządzenie opisu analizowanych planów i ilustracji. Identyfikacja podstawowych oznaczeń stosowanych na planach ogrodów/parków.

Metody kształcenia

metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych

metody poszukujące: klasyczna problemowa; ćwiczeniowo-praktyczne: laboratoryjna, obserwacji i pomiaru w terenie, studium przykładowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • egzamin pisemny
  • prezentacje wyników i raporty na zajęciach ćwiczeniowych
  • raport z zajęć terenowych

Na ocenę końcową składają się:

  • zaliczenie 100% prac laboratoryjnych i zajęć terenowych
  • zdanie przedmiotowego egzaminu końcowego obejmującego treści wykładowe i teoretyczne oraz wnioskowe treści ćwiczeniowe

Oceną z przedmiotu jest ocena z egzaminu końcowego.

Literatura podstawowa

  1. Hobhouse P.: Historia ogrodów, Warszawa 2005
  2. Majdecki L.: Historia ogrodów, t.1-2, Warszawa 2007-2008
  3. Siewniak M., Mitkowska A., Tezaurus sztuki ogrodowej, Warszawa 1998

Literatura uzupełniająca

  1. Bogdanowski J.: Polskie ogrody ozdobne. Historia i problemy rewaloryzacji. Warszawa 2000
  2. Kozima I.: Książę Hermann von Pückler-Muskau i jego park w Mużakowie
  3. Ogród: Forma – Symbol efektu kierunkowego – marzenie. /red. M. Szafrańska/ Warszawa 1998
  4. Szafrańska M.: Po co ogrodowi pałac?, [W:] Pałac w ogrodzie, /red. B.Wierzbicka/, Warszawa 1999,
  5. Zachariasz A.: Ogród dworski – wybrane charakterystyczne elementy i motywy, /w:/ Dwór polski zjawisko historyczne i kulturowe., Kielce 2002, 253-292

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 10:25)