SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Technologie informacyjne |
Kod przedmiotu | 11.3-WP-PSP-TI-L_pNadGen0POXX |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym, a także wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się ICT w nauce i pracy zawodowej.
Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres szkoły średniej).
1. Terminy / pojęcia: Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i miejsce TIK w edukacji i pracy zawodowej; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna; publikowanie dokumentów HTML (protokół FTP); arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc); bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne – sieciowe (witryny, interaktywne animacje Flash): (MS Word; WebSite X5 Smart Edition PL; witryny CMS; iSpring; Aligator Flash Designer; authorPOINT). Literatura: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/publikacje.html.
2. Bezpieczeństwo danych oraz systemu operacyjnego – ćwiczenia praktyczne; blended learning, poszanowanie praw autorskich. Poszanowanie cudzej własności (prywatne dane, hasła, kody). Literatura: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/00bezp.htm.
3. Edytor tekstu Microsoft Word – formatowanie dokumentów. Marginesy i orientacja strony, listy wypunktowane i numerowane, nagłówki i stopki, podział tekstu na kolumny, tworzenie i formatowanie tabel, wstawianie i formatowanie obiektów graficznych, sprawdzanie pisowni i gramatyki w dokumencie, wykorzystywanie słownika synonimów, edytor równań matematycznych; style, automatyczny spis treści, automatyczne podpisywanie rysunków i tabel, Style nagłówków; tworzenie stron WWW; alternatywny edytor tekstu – OpenOffice Writer. ćwiczenia praktyczne; blended learning. Literatura: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/word/word0/00hiper.htm.
4. Arkusz kalkulacyjny - Microsoft Excel lub OpenOffice / LibreOffice Calc (do wyboru). Tworzenie i formatowanie arkuszy danych, sortowanie, tworzenie i kopiowanie funkcji, podstawowe obliczenia, formatowanie wykresów; rejestracja makr; tworzenie formularzy. Formularz jako elektroniczny test lub ankieta. Arkusze sieciowe – import danych z wielu arkuszy, kwerenda sieci Web, sumy częściowe, tabela przestawna, autofiltrowanie, wykresy. Ćwiczenia praktyczne; blended learning.
Dla zainteresowanych e-elearning – tworzenie elektronicznych testów i ankiet: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/excel1/00ex.htm.
5. Multimedia: grafika i dźwięk, film. Grafika - typy plików graficznych, konwersja. Fotografia cyfrowa, programy do edycji zdjęć, skanery i skanowanie, tworzenie animowanych plików gif, tworzenie animacji w prezentacji multimedialnej. Dźwięk - rejestracja dźwięku z różnych źródeł, obróbka dźwięku, konwersja plików dźwiękowych. Osadzanie dźwięku w prezentacji multimedialnej. Film - rejestracja filmów z zastosowaniem kamery internetowej, rejestracja ekranu komputera z zastosowaniem aplikacji do tworzenia filmów ekranowych, zapisywanie i konwersja filmów rozpowszechnianych legalnie w Internecie, montaż plików filmowych, tworzenie prostych animacji, animowane napisy.
6. Internet: FTP; WWW; CMS; Edytory HTML. Aplikacje w chmurze; Google Dokumenty oraz Microsoft SkyDrive; DropBox. Przegląd narzędzi do publikowania multimedialnych witryn w sieci Internet (MS Word lub kreatora, np. WebSite X5 Smart Edition PL); Podstawowe informacje o witrynach CMS. Projekt witryny (wykonanie witryny).
Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wiedza teoretyczna zdobywana podczas zajęć oraz samodzielnej pracy z książką oraz kursem online (przede wszystkim K_W09) będzie sprawdzana z zastosowaniem testów z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów z zakresu zgodnego z przedstawionym na pierwszych zajęciach katalogiem.
Umiejętności praktyczne, np. korzystanie z edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego itp. będą weryfikowane na podstawie oceny jakości prac – sprawdzian z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów (prezentacje multimedialne oraz strony internetowe) z zastosowaniem progów punktowych. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Zaliczenie laboratoriów: zaliczenie wszystkich podlegających ocenie kolokwiów, zadań i prac.
1. Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.
2. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.
3. Materiały prowadzącego:
http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/przedmioty.html
oraz
http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning.html.
1. Murray K., Microsoft Office 2010 PL. Praktyczne podejście, Wyd. Helion, Gliwice 2011.
2. Sokół M., OpenOffice.ux.pl 3.1. Ćwiczenia praktyczne, Wyd. Helion, Gliwice 2010.
3. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/publikacje.html (publikacje do pobrania).
4. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/000000a1_komp.htm (zestaw komputerowy).
5. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/000000a3_sys.htm (system operacyjny).
6. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/windows8.html (ergonomia pracy z systemem Windows).
7. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/000000a4_bezp.htm (bezpieczeństwo systemu i danych).
8. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/libreoffice_writer/index.htm (LibreOffice Writer).
9. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/word/word0/00hiper.htm (MS Word 2003).
10. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/msexcel/excel0/hiper000.htm (MS Excel – podstawy).
11. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/opencalc1/opencalc/hiper000.htm (OpenOffice Calc – podstawy).
12. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/excel1/index.htm (Excel – tworzenie testów i ankiet).
13. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/htmlppt/00.htm (MS PowerPoint 2003).
14. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/impress/00hiper.htm (OpenOffice Impress).
15. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/www_w_5min/index.htm
Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na platformie e-learningowej Katedry oraz na stronie: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 06-09-2016 00:14)