SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo dla młodzieży - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo dla młodzieży
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSP-PoM-W_pNadGenABIY1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Utrwalenie wiedzy z zakresu komunikowania społecznego
Zgłębienie tematyki dotyczącej problemów młodzieży
Wypracowanie strategii radzenia w sytuacjach trudnych
 

Wymagania wstępne

Teoria i praktyka poradnictwa, Komunikacja społeczna, pedagogika społeczna, wybrane zagadnienia problemów i kwestii społecznych, Poradnictwo rodzinne i seksualne.

Zakres tematyczny

1)    Pojęcia definiujące poradnictwo wychowawcze; 2) Wychowawca jako doradca; 3) Wychowanek jako radzący się; 4) O pomocy i dawaniu „dobrych rad”; 5) Szkoła jako środowisko wychowawcze; 6) Formy instytucjonalne poradnictwa; 7) Jak pomagać dziecku z ADHD? 8) Cyberprzemoc – nowe wyzwanie wobec poradnictwa? 9) Wagary i nierealizacja obowiązku szkolnego

 

Metody kształcenia

wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pogadanka, prelekcja, pokaz, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)

Literatura podstawowa

Kargulowa A,  O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004,
Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu pod red. Kargulowej, warszawa 2009,
Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Poznań 2000
Nalaskowski, Przestrzenie i miejsca szkoły
D.Tuohy, Dusza szkoły, Warszawa 2002,
B.Dymarowa, Dziecko w świecie rodziny; Dziecko w świecie szkoły, Kraków 1998;
Wojtasik, Warsztat doradcy zawodu, Warszawa 1997, 
Siarkiewicz E, Przysłonięte obszary poradnictwa, Zielona Góra 2010
 

Literatura uzupełniająca

Zielińska – Pękał D, Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, Zielona Góra 2009
Podstawy pomocy psychologiczno – pedagogicznej, pod red. A.Czerkawskiej, Wrocław 2009
E.Kennedy, S.C.Charles, Jak pomagać dobrą radą? Kraków 2004.

 

Uwagi

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 01:44)