SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Poradnictwo dla młodzieży |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSP-PoM-W_pNadGenABIY1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Utrwalenie wiedzy z zakresu komunikowania społecznego
Zgłębienie tematyki dotyczącej problemów młodzieży
Wypracowanie strategii radzenia w sytuacjach trudnych
Teoria i praktyka poradnictwa, Komunikacja społeczna, pedagogika społeczna, wybrane zagadnienia problemów i kwestii społecznych, Poradnictwo rodzinne i seksualne.
1) Pojęcia definiujące poradnictwo wychowawcze; 2) Wychowawca jako doradca; 3) Wychowanek jako radzący się; 4) O pomocy i dawaniu „dobrych rad”; 5) Szkoła jako środowisko wychowawcze; 6) Formy instytucjonalne poradnictwa; 7) Jak pomagać dziecku z ADHD? 8) Cyberprzemoc – nowe wyzwanie wobec poradnictwa? 9) Wagary i nierealizacja obowiązku szkolnego
wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pogadanka, prelekcja, pokaz, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
Kargulowa A, O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004,
Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu pod red. Kargulowej, warszawa 2009,
Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Poznań 2000
Nalaskowski, Przestrzenie i miejsca szkoły
D.Tuohy, Dusza szkoły, Warszawa 2002,
B.Dymarowa, Dziecko w świecie rodziny; Dziecko w świecie szkoły, Kraków 1998;
Wojtasik, Warsztat doradcy zawodu, Warszawa 1997,
Siarkiewicz E, Przysłonięte obszary poradnictwa, Zielona Góra 2010
Zielińska – Pękał D, Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, Zielona Góra 2009
Podstawy pomocy psychologiczno – pedagogicznej, pod red. A.Czerkawskiej, Wrocław 2009
E.Kennedy, S.C.Charles, Jak pomagać dobrą radą? Kraków 2004.
Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 01:44)