SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody statystyczne w pomocy społecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody statystyczne w pomocy społecznej
Kod przedmiotu 11.3-WP-PSD-MS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Kołodziejska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu statystyki. Przygotowanie do korzystania z Internetu i programu SPSS w badaniach społecznych. Uświadomienie ograniczeń w stosowaniu metod i narzędzi statystyki w badaniach społecznych.

Wymagania wstępne

Wiedza z metodologii, metod i technik badań społecznych; umiejętność stawiania pytań, konstrukcji narzędzi badawczych. Podstawowa znajomość aplikacji środowiska MS Office; praca z arkuszem kalkulacyjnym, edycja tekstów.

Zakres tematyczny

ZAKRES 
TEMATYCZNY PRZEDMIOTU    Statystyka i jej przedmiot: podstawowe pojęcia statystyczne, możliwości i ograniczenia. Pomiar i charakterystyka skal pomiarowych. Dobór próby: populacja, próba, dobór losowy, dobór nielosowy, wielkość próby. Porządkowanie, grupowanie i prezentacja wyników pomiaru: szeregi statystyczne, tabele kontyngencji, wykresy, struktura, częstość, gęstość. Miary statystyczne: położenia, rozproszenia, asymetrii, (klasyczne, pozycyjne). 
Statystyka indukcyjna: wnioskowanie statystyczne, estymacja parametrów.
Hipotezy statystyczne:  rodzaje hipotez, hipoteza zerowa.
Testy statystyczne: test chi kwadrat, testy t-Studenta, testy nieparametryczne.
Praktyczne wykorzystanie metod statystycznych (program SPSS):
Przygotowanie badań ilościowych: konstrukcja narzędzi pomiaru
Wczytanie i kontrola danych empirycznych do programu SPSS 
Podstawowa analiza zgromadzonych danych: obliczenie częstości, podstawowych statystyk opisowych, opis próby badawczej (raport)
Przekształcanie surowych wyników: rekodowanie, obliczanie wartości zmiennych.
Testowanie zależności między zmiennymi: konstrukcja tabel krzyżowych, miara istotności związku, Chi-kwadrat.
Raport z badań: analiza uzyskanych wyników, wizualizacja wyników.
Uwaga:
Informacje dla studentów, szczegółowe zasady zaliczenia przedmiotu, program oraz materiały do zajęć znajdują się na stronie: www.zmbs.wpsnz.uz.zgora.pl
 

Metody kształcenia

Zagadnienia teoretyczne - metoda podająca oraz praca własna studenta. Umiejętności praktyczne - ćwiczenia indywidualne w pracowni komputerowej, projekt, symulacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia 
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania z laboratoriów. Punkty można uzyskać: za kolokwia i za wykonanie zadań na laboratorium związanych z realizacją projektu.
Ocena z przedmiotu 
Ocena końcowa z przedmiotu Metody statystyczne w pomocy społecznej ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych z kolokwium (testu) teoretycznego (30%) i kolokwium praktycznego (60%) oraz wykonania zadań związanych z projektem (10%). Warunkiem zaliczenia testu teoretycznego i kolokwium praktycznego jest uzyskanie co najmniej połowy punktów z każdego kolokwium. Ocena końcowa wyznaczana jest następująco: powyżej  50% - dostateczny, powyżej 60% - dostateczny plus, powyżej 70% - dobry, powyżej 80% - dobry plus , powyżej 90% - bardzo dobry.
 

Literatura podstawowa

1.    Babbie E. (2006), Badania społeczne w praktyce, Warszawa.
2.    Bedyńska S., Brzezicka A (2007), Statystyczny drogowskaz, Warszawa.
3.    Nawojczyk M. (2004), Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków.
 

Literatura uzupełniająca

1.    Brzeziński J. (2012), Metodologia badań psychologicznych. Warszawa.
2.    Ferguson G., Takane Y. (1997), Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa.
3.    Górniak J., Wachnicki J. (2000), Pierwsze kroki w analizie danych SPSS Polska, Kraków.
4.    Kwiatkowska G. E., Stasiuk K. (2008), SPSS w praktyce psychologicznej. Lublin. 
5.    Pavkov T. W., Pierce K. A. (2005), Do biegu, gotowi – start. Wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańsk.
6.    Szwed R. (2009), Metody statystyczne w naukach społecznych, Elementy teorii i zadania. Lublin. 
7.    Szymczak W. (2008), Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik Akademicki. Warszawa.
8.    Wieczorkowska G., Wierzbicki J. (2012), Statystyka. Od teorii do praktyki. Warszawa. 
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 06-09-2016 00:10)