SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teorie edukacji kulturalnej |
Kod przedmiotu | 14.7-WP-PEDP-TEK-C_pNadGenVXMX7 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Zapoznanie studentów z koncepcjami edukacji kulturalnej - podejściami tradycyjnymi i współczesnymi oraz przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w pracy animacyjnej,
Zaliczony kurs zajęć z historii wychowania, doktryn pedagogicznych, teorii kultury i animacji.
Wykłady
Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnym myśleniu o edukacji kulturalnej. Klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej (J. Mortkowiczowa i S. Szuman). Sztuka jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania (V. Lowenfeld; A. Stern, C. Freinet, R. Gloton, C. Clero, H. Read). Współczesne dylematy edukacji kulturalnej.
Ćwiczenia
Wielostronne wychowanie przez sztukę i do sztuki, edukacja kulturalna jako przygotowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej; edukacja socjokulturalna. Edukacja kulturalna wobec kultury popularnej. Dobre praktyki edukacyjne. Koncepcja cyklu zajęć edukacji kulturlanej.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład interaktywny, dyskusja.
Ćwiczenia – praca w grupach, analiza przypadków, burza mózgów, warsztat, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składa się wynik uzyskany z pracy kontrolnej ocenianej według progów punktowych, ocena za prezentację przykładowego projektu edukacji kulturalnej (tzw. dobrej praktyki), ocena za opracowaną samodzielnie koncepcję działań z zakresu edukacji kulturalnej oraz ocena aktywności na zajęciach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
Wykłady
Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego w formie testu z progami punktowymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa
Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
1. Jakubowski W., Edukacja w świecie popkultury, Kraków 2006.
2. Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.
3. Słowińska S., Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech Inspiracje – propozycje – koncepcje, Kraków 2007.
4. Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego: polscy autorzy, Warszawa 1997
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 09:35)