SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teorie edukacji kulturalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teorie edukacji kulturalnej
Kod przedmiotu 14.7-WP-PEDP-TEK-C_pNadGenVXMX7
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z koncepcjami edukacji kulturalnej - podejściami tradycyjnymi i współczesnymi oraz przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w pracy animacyjnej,

Wymagania wstępne

Zaliczony kurs zajęć z historii wychowania, doktryn pedagogicznych, teorii kultury i animacji.

Zakres tematyczny

Wykłady

Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnym myśleniu o edukacji kulturalnej. Klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej (J. Mortkowiczowa i S. Szuman). Sztuka jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania (V. Lowenfeld; A. Stern, C. Freinet, R. Gloton, C. Clero, H. Read). Współczesne dylematy edukacji kulturalnej.

Ćwiczenia

Wielostronne wychowanie przez sztukę i do sztuki, edukacja kulturalna jako przygotowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej; edukacja socjokulturalna. Edukacja kulturalna wobec kultury popularnej. Dobre praktyki edukacyjne. Koncepcja cyklu zajęć edukacji kulturlanej.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład interaktywny, dyskusja.

Ćwiczenia – praca w grupach, analiza przypadków, burza mózgów, warsztat, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składa się wynik uzyskany z pracy kontrolnej ocenianej według progów punktowych, ocena za prezentację przykładowego projektu edukacji kulturalnej (tzw. dobrej praktyki), ocena za opracowaną samodzielnie koncepcję działań z zakresu edukacji kulturalnej oraz ocena aktywności na zajęciach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego w formie testu z progami punktowymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

1.      Jakubowski W., Edukacja w świecie popkultury, Kraków 2006.

2.      Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.

3.      Słowińska S., Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech Inspiracje – propozycje – koncepcje, Kraków 2007.

4.      Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego: polscy autorzy, Warszawa 1997

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 09:35)