SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wiedza o filmie |
Kod przedmiotu | 03.6-WP-PEDP-WOF-W_pNadGenZVHZ0 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie wiedzy z zakresu teorii i historii filmu. Opanowanie umiejętności analizy utworów filmowych oraz oceny ich wartości.
brak
Historia kinematografii, w Europie i USA. Społeczne Funkcje filmu. Przemoc na ekranie. Ekspresjonizm niemiecki, czarny film amerykański, lata 70 – te i kino Q. Tarantino. Społeczne przyczyny przemocy a sceny agresji w mediach. Kino dźwiękowe. Dźwięk – zmiany języka filmowego. Funkcje muzyki filmowej. Filmy muzyczne. Technika jako problem estetyczny – dźwięk, kolor, panorama, cyfryzacja,3D Montaż. Kino Eisensteina i Griffith’a – pionierskie zastosowanie montażu. Rodzaje montażu. Montaż w filmie współczesnym. Realizm w filmie. Realizm jako kategoria estetyczna – cechy. Realizm poetycki, neorealizm, angielskie kino społecznie zaangażowane, amerykańskie kino kontestujące. Gatunki filmowe. Rozwój kina – gatunki czyste, pogranicza różnych gatunków. Styl w filmie a gatunek. Twórcy kina. Reżyser, scenarzysta, operator, aktor, producent. Problem autora w kinie. Historia i współczesność kina polskiego
Wykłady – wykład konwencjonalny i konwersatoryjny, ilustrowane fragmentami filmów fabularnych oraz dokumentalnych.
Ćwiczenia – prezentacje poszczególnych tematów, praca z materiałem źródłowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem egzaminu pisemnego z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się: aktywność na zajęciach (20%), ocena prezentacji (40%), kolokwium (20%), frekwencja (20%).
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.
1. Błędowska M., red., Kino niezależne w Polsce 1989-2007, Warszawa 2009.
2. Duś Z., Podstawy montażu filmowego, Katowice 2002.
3. Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, Warszawa 2009.
4. Hendrykowski M., Leksykon gatunków filmowych, Poznań-Wrocław 2001.
5. Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.
6. Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Kraków 2006
7. Kałużyński Z., Perły kina: leksykon na XXI wiek, Michałów-Grabina 2005.
8. Kuźniak H., Analiza strukturalna i treściowa obrazu filmowego, Łódź 1995.
9. Michalski A., Kino operatorów, Bydgoszcz 1995.
10. Płażewski J., Historia filmu 1895-2000, Warszawa 2000.
brak
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 09:52)