SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza pedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza pedagogiczna
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-DP-C_pNadGenJ0FIO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Janion
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i poprawnego przeprowadzania badań służących diagnozie pedagogicznej.

Wymagania wstępne

Wstęp do pedagogiki, teoria wychowania, pedagogika rodziny, pedagogika opiekuńcza, psychologia ogólna, psychologia rozwoju, metody i techniki badań pedagogicznych.

Zakres tematyczny

Wykłady

Poznawcze podstawy diagnozy. Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego. Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. Szczegółowe aspekty diagnozy pedagogicznej. Specyfika diagnozy pedagogicznej na tle innych diagnoz, etapy diagnozy pedagogicznej i funkcje. Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej. Kontakt diagnostyczny. Cechy kontaktu diagnostycznego. Podstawowe wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego. Techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego. Opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go.

Ćwiczenia

Systematyka rodzajów cech diagnozowanych przedmiotów. Znaczenie cech dla stawianych diagnoz.

Podstawowe środowiska wychowawcze i ich charakterystyka. Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie. Diagnoza sytuacji socjalno-wychowawczej dziecka w rodzinie. Diagnoza potrzeb dziecka i poziomu ich zaspokojenia w rodzinie. Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie. Diagnoza sytuacji dziecka w szkole. Diagnoza gotowości szkolnej dziecka. Diagnoza sytuacji społecznej w klasie szkolnej. Diagnoza zachowania się dziecka w szkole. Wzory narzędzi diagnostycznych.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny, prezentacja multimedialna.

Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, inscenizacja, praca indywidualna, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie wykładów: egzamin z progami punktowymi z wykładów.

Ćwiczenia

Zaliczenie z ćwiczeń:  ocena zostanie wystawiona na podstawie pracy studenta na zajęciach (aktywność), realizacji prac zaliczeniowych oraz kolokwium.

Ocena końcowa

Ocena końcowa:  jest to średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i egzaminu z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2008.
  2. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  3. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Gdańsk 1998.
  4. Skulicz D., Diagnozowanie pedagogiczne, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.
  5. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 03-09-2016 14:34)