SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka pedagogiczna (100 godz.) |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP-PP-02_pNadGenQOUNO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 100 | 6,67 | 100 | 6,67 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyka pedagogiczna w placówkach oświatowych, socjoterapeutycznych oraz profilaktycznych. Celem praktyki jest zapoznanie ze specyfiką placówek i prowadzonych działań profilaktycznych, rozwijanie umiejętności samodzielnego prowadzenia zajęć, diagnozowania oraz planowania pracy w zakresie działań wychowawczych oraz profilaktycznych.
Wiedza z przedmiotów z zakresu – pedagogiki opiekuńczej, psychologii rozwojowej, diagnozy pedagogicznej, metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, niedostosowania społecznego, metodyki pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie, profilaktyki społecznej, konstruowania programów profilaktycznych.
Zapoznanie ze specyfiką placówki (z jej celami i zadaniami). Zapoznanie z dokumentacją niezbędną w pracy danej placówki. Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyki. Zapoznanie z rozkładem dnia i czynnościami opiekuńczo-wychowawczymi lub profilaktycznymi realizowanymi w placówce. Wdrożenie w działania opiekuńczo-wychowawcze i profilaktyczne realizowane w placówce. Poznanie zasad planowania i organizacji czasu wolnego wychowanków; rozwoju zainteresowań. Samodzielne opracowanie i przeprowadzenie zajęć. Rozwijanie umiejętności diagnozowania problemów wychowawczych. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych. Rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy wychowawczej do potrzeb wychowanków. Wdrażanie we współpracę ze środowiskiem lokalnym. Rozwijanie umiejętności współpracy z kadrą placówki oraz rodzicami wychowanków. Doskonalenie umiejętności interpersonalnych oraz planowanie drogi własnego rozwoju.
Dyskusja, pokaz, metody problemowe, metoda projektu, gry dydaktyczne, praca w grupach, giełda pomysłów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena postawy studenta wobec realizacji zadań praktycznych; planowanie i prowadzenie zajęć wychowawczych w placówce; ocena konspektu oraz przeprowadzenia zajęć.
Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z praktyki.
Literatura przedmiotów: „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej I” i „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej II”.
Literatura przedmiotów: „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej I” i „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej II”.
Lista organizatorów praktyk na specjalności, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej wydziału. Szczegółowe instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 09:48)