SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjoterapia |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-STP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik, podstawowych ról grupowych, dynamiki grupy. Zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej.
Podstawy pedagogiki i psychologii ogólnej.
Podstawowe pojęcia związane z socjoterapią. Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka. Metody wykorzystywane w socjoterapii. Definicje grupy, korzenie zachowań społecznych, definicje grupy, spójność, współuczestnictwo, zaangażowanie, poparcie, standardy normatywne), przywództwo. Korekcja zachowań, specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych. Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne. Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.
Praca w grupach, dyskusja, symulacje, gry decyzyjne, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Zaliczenie z konwersatorium na ocenę: aktywność na zajęciach; sprawdzenie posiadanej wiedzy dotyczącej: definicji grupy, ról grupowych, korzeni zachowań społecznych, standardów normatywnych, przywództwa (ocena przygotowania prezentacji w zespołach); ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych, dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy: ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.
Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
Kędzierzawska J., ABC socjoterapii, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, 3.
Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
Floryszczak M., Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2004, 3-4.
Matyja A., Metody i techniki stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2005, 3-4.
Oyster C., Grupy, Poznań 2002.
Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 16:26)