SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mass media - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mass media
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-MM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do rozumienia zasad oraz wpływu mass mediów na życie społeczne, kulturę i gospodarkę. Nabędzie umiejętność oceny i interpretacji intencji nadawców przekazów medialnych; świadomość zagrożeń oraz manipulacji.

Wymagania wstępne

Podstawy socjologii, teorii kultury, historii kultury, pedagogiki społecznej, komunikacji społecznej.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Media i ich ewolucja. Geneza mediów masowych. Teorie komunikowania masowego (narodziny mediów masowych; determinizm technologiczny; teorie komunikowania masowego; środki i formy komunikowania; modele procesu komunikowania; cechy procesu komunikowania masowego).
  2. Środki i formy komunikowania, Modele procesu komunikowania. Proces komunikowania masowego.
  3. Koncepcje i poglądy Herberta M. McLuhana: „Galaktyka Gutenberga”, „Globalna wioska”, „Środek jest przekazem”, „Media zimne i gorące”.
  4. Komunikowanie społeczne. Rola komunikowania wżyciu społecznym. Mass media a wartości społeczne.
  5. Komunikowanie międzykulturowe. Media a kultura masowa. Komunikowanie masowe a kultura. Tworzenie kultury mediów.
  6. Mass media: odbiorcy, publiczność – widownia.
  7. Oddziaływanie mass mediów. Media a rozwój społeczno-gospodarczy. Oddziaływanie przekazów telewizyjnych (i multimedialnych) wg D. de Kerckhove. Oddziaływanie mediów – procesy i modele. Oddziaływania społeczno-kulturowe. Opinia publiczna i komunikacja polityczna.
  8. Społeczeństwo informacyjne. Internet – elektroniczna demokracja. Polityka trzeciej fali. Globalizacja i globalne komunikowanie masowe.

 

Ćwiczenia

  1. Pedagogiczny wymiar mass mediów. Wprowadzenie i klasyfikacja pojęć; Historia powstania mediów masowych; Wymiary użycia i odbioru mass mediów; Wolność
  2. a kontrola mass mediów.
  3. Media drukowane: geneza powstania, funkcje, cele, przykłady i charakterystyka. Książka, biblioteka, rodzaje prasy, inne przykłady mediów drukowanych.
  4. Film jako medium masowe. Czas emisji a podział filmowy; Filmy krótkometrażowe, średniometrażowe i pełnometrażowe; Trzy punkty zwrotne w historii filmu; Typy i gatunki filmowe.
  5. Telewizja: geneza powstania, funkcje i cele.  Transmisja telewizyjna w Polce i na Świecie; Wybrane telewizje publiczne i niepubliczne w Polsce i na Świecie, system oceny programów telewizyjnych w Polsce.
  6. Radio i muzyka fonograficzna jako medium masowe. Kulturowe i społeczne znaczenie muzyki fonograficznej; Publiczne i niepubliczne (polskie i światowe) stacje radiowe; Wybrane klasyfikacje muzyki fonograficznej.
  7. Ewolucja mediów masowych - Internet i zróżnicowanie mediów.

Metody kształcenia

Wykład, wykład konwersatoryjny, praca z książką, opis, pogadanka, dyskusja, metoda zajęć praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online będą sprawdzane z zastosowaniem testu z progami punktowymi (zadania otwarte i zamknięte). Umiejętności praktyczne oraz kompetencje społeczne (ćwiczenia) są oceniane na podstawie oceny prac pisemnych i odpowiedzi – progi punktowe.

Wykłady
Zaliczenie: kolokwium pisemne - test z progami punktowymi (zadania otwarte i zamknięte). Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria
Pozytywne zaliczenie wszystkich sprawdzianów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac.

Ocena końcowa
Ocena końcowa: ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.

Literatura podstawowa

1.       Goban-Klas T. (2001) Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa-Kraków.

2.       Griffin E. (2003) Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk.

3.       McLuchan H.M. (2001) Wybór tekstów, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.

4.       McQuil D. (2008) Teoria komunikowania masowego, PWN.

5.       Siemieniecki B. (red.) (2007) Manipulacja - Media - Edukacja, Wyd. Adam Marszałek, Toruń

Literatura uzupełniająca

1.       Falkowski A., Tyszka T., (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk.

2.       Heath R. (2014) Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy, GWP, Gdańsk.

3.       De Kerckhove D. ( 2001) Powłoka kultury, Mikom, Warszawa.

4.       Dobek-Ostrowska B. (1999) Studia z teorii komunikowania masowego, Wyd. UW, Wrocław.

5.       Dobek-Ostrowska B. (2001) Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wyd UW, Wrocław.

6.       Doliński D. ( 2001) Psychologia reklamy, Wyd. Aida, Wrocław.

7.       Jędryczkowski J. ( 2008) Media masowe w edukacji W() Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.

8.       Laermer R., Prichinello M.( 2004) Public relations, GWP, Gdańsk.

9.       Reeves B., Nass C.( 2000) Media i ludzie, PIW, Warszawa.

10.    Sorlin P.( 2001) Mass Media, Wyd. Astrum, Wrocław.

11.    Toffler A., Toffler H. ( 1996) Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.

12.    Wimmer R.D., Dominick J.R. (2008) Mass media. Metody badań, Wyd. UJ. Kraków.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań i tematów oraz wymaganiami są dostępne na platformie e-learningowej Katedry lub na stronach prowadzących zajęcia.


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 11-07-2016 21:02)