SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogiczne zagrożenia medialne i ich profilaktyka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogiczne zagrożenia medialne i ich profilaktyka
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-PZM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie podstawowych pojęć w zakresie zagrożeń medialnych (uzależnienie, uzależnienia medial-ne, przemoc, agresja, itp.), wyjaśnienie problemu uzależnień medialnych. Poznanie pozytywnych i negatywnych aspektów wykorzystania mediów i multimediów. Wyjaśnienie głównych koncepcji tłumaczących wpływ mediów na zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Przygotowanie studenta do bezpiecznego korzystania z mass mediów i Internetu oraz projektowania warsztatów edukacyj-nych w zakresie bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z przedmiotów obowiązkowych: „pedagogika medialna”, „technologie informacyjne”, „mass media”, „media w edukacji”.

Zakres tematyczny

Problem uzależnienia od mediów, rodzaje uzależnień medialnych, przyczyny uzależnienia od mediów, społeczne i psychologiczne skutki uzależnień od mediów. Media zagrożeniem dla rozwoju i edukacji dziecka: przegląd badań prezentujących skutki nieracjonalnego korzystania z mediów przez dzieci, młodzież i rodzinę, zagrożenia w  rozwoju i edukacji dziecka. Agresja i przemoc w mediach: koncepcje wyjaśniające wpływ mediów na zachowania agresywne wśród dzieci i młodzieży. Zaniedbane obszary potrzeb i aktywności dzieci i młodzieży: sposoby spędzania wolnego czasu dawniej i dziś, zapomniane zabawy dla dzieci, aktywność fizyczna współczesnych dzieci, udział mediów w realizacji potrzeb dzieci i młodzieży. Problem cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży: istota zjawiska cyberprzemocy, formy i cechy cyberprzemocy, interwencja podejmowana w przypadku ujawnienia cyberprzemocy. Projekt i realizacja warsztatów edukacyjnych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i gimnazjalnym poświęconych bezpiecznemu korzystania z technologii informacyjnych.

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Zaliczenie z ćwiczeń: pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa z laboratoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu, ćwiczeń oraz laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Augustynek A., Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnienie, terapia, Warszawa, 2010.
  2. Chocholska P., Osipczuk M., Uzależnienie od komputera i Internetu, Warszawa, 2009.
  3. Filipiak M., Homo Communicans wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2004.
  4. Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2006.
  5. Kubicka D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów: wybrane teorie, metody, badania, Kraków 2007.
  6. Lenardon J., Zagrożenia w Internecie: chroń swoje dziecko, Gliwice 2007.
  7. Palmer S.,Toksyczne dzieciństwo, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław, 2006
  8. Pyżalski J., Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, Łódź, 2009.
  9. Słysz A., Arcimowicz B., Przyjaciele w Internecie, Gdańsk 2009.
  10. Young K., Klausing P., Uwolnić się z sieci: uzależnienie od Internetu, Katowice 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Aftab P., Internet a dzieci, uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa 2003.
  2. Doliński D., Psychologia reklamy, Wrocław2001.
  3. Feibel T., Zabójca w dziecinnym pokoju, przemoc i gry komputerowe, Warszawa 2006.
  4. Izdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja” 2000.
  5. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku: niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.
  6. Reeves B., Nass C., Media i ludzie, Warszawa 2000.
  7. Siemieniecki B., red., Manipulacja – media – edukacja, Toruń 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 20:33)