SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-FAUW-K_gen7TEXB
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką metod aktywizujących i ich znaczenia dla rozwoju ucznia, rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danej metody w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności projektowania działań z zastosowaniem metod aktywizujących ucznia w procesie uczenia się; kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie możliwości zastosowania metod aktywizujących ucznia w procesie uczenia się.

Wymagania wstępne

Psychologiczna wiedza o rozwoju i możliwościach dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Wiedza o metodach nauczania – uczenia się oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia. Umiejętność czytania ze zrozumieniem. Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym.

Zakres tematyczny

Metody aktywizujące-wyjaśnienie pojęcia, klasyfikacje metod aktywizujących, możliwości stosowania w pracy z uczniami w klasach I-III. Mapy mentalne i ich zastosowanie. Techniki pamięciowe w edukacji wczesnoszkolnej. Portfolio jako monitorowanie własnego uczenia się. Gry i zabawy dydaktyczne w klasach I-III.  Sześć myślowych kapeluszy i sześć działaniowych butów według E. de Bono. Badanie otaczającego świata przez eksperymentowanie, obserwowanie. Kinezjologia edukacyjna. Inteligencje wielorakie. Przyspieszone uczenie się. Style uczenia się i kanały przetwarzania informacji.

 

Metody kształcenia

Problemowe – dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, praktycznego działania – projektowanie zadań i sytuacji z zastosowaniem metod aktywizujących.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składają się: ocena uzyskana ze sprawdzianu pisemnego – 50%, ocena za pracę pisemną – 20% , ocena z prezentacji wybranej metody – 20%, aktywny udział w pracach grupowych -10%.

Ocena końcowa

Oceną końcowa jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Buzan T., Mapy twoich mysli, Łódż 2004.
  2. de Bono E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1994.
  3. Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się: z Wygotskim i Brunerem w tle, Gdańsk 2012
  4. Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.
  5. Gardner H., Inteligencje wielorakie: nowe Horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa 2009.
  6. Mtiugin I.J., Żemajewa E.L.,, Czakaberija E.I., Rybnikowa I.K., Magia pamięci czyli książka o ty jak rozwijać pamięć i uwagę w szkole podstawowej, Piła.
  7. Muchacka B., Aktywność badawcza dzieci w przedszkolu,
  8. Paris S., Ayres L.R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Warszawa 1997

Literatura uzupełniająca

  1. Bernacka D., Od słowa do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001,
  2. Drapeau, Jak uczyć się szybko i skutecznie, Warszawa 2002,
  3. Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł: podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998.
  4. O’Connor J., Seymour J., Wprowadzenie do neurolingwistycznego programowania, Poznań 1996,
  5. Powell T. i J., Panowanie nad umysłem: metoda doktora Silvy, Warszawa 1995,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 02-08-2016 12:28)