SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia zdrowia i psychopatologia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PEDP-PZP-W_pNadGenNM5GL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychopatologii i psychologii zdrowia, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących utrzymanie zdrowia i powstanie zaburzeń psychicznych, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji i pomocy.
Zaliczenie kursu z psychologii ogólnej.
Zdrowie psychiczne: definicja, wskaźniki zdrowia psychicznego. Kryzys: definicja, rodzaje kryzysów, teoria homeostazy, fazy kryzysu, podstawowe cechy kryzysu, reakcje na kryzys. Sytuacje kryzysowe: doświadczanie przemocy, wypadki komunikacyjne, kataklizmy i żywioły, terroryzm, zachowania samobójcze- syndrom presuicydalny, rodzaje samobójstw, motywy zachowań suicydalnych, znaki ostrzegawcze, interwencja wobec osoby zagrożonej samobójstwem (cele i etapy), czynniki ryzyka próby samobójczej, profilaktyka. Zaburzenia psychiczne dorosłych: klasyfikacja i modele zaburzeń psychicznych. Specyfika zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży: eksternalizacja i internalizacja problemów. Psychologia zdrowia: model patogenezy, model salutogenezy, efekt placebo; stres i choroby: źródła stresu, teorie stresu, psychologiczne modyfikatory stresu, wpływ stresu na powstawanie chorób, radzenie sobie ze stresem; wzorce zachowania typu A, B i C, nowotwory, choroby serca. Psychologia choroby: rozumienie choroby, percepcja objawów, współpraca z personelem medycznym, radzenie sobie z bólem’ choroby przewlekłe, śmierć i psychologia umierania, towarzyszenie. Pomoc psychologiczna: psychoterapia indywidualna i grupowa, modele psychoterapii, systemy terapeutyczne: terapia psychoanalityczna, poznawczo-behawioralna, humanistyczna, terapia rodzin: cele terapii, strategie postępowania terapeutycznego; poradnictwo krótkoterminowe, interwencja kryzysowa a psychoterapia – porównanie. Interwencja kryzysowa: cele i sposoby interwencji kryzysowej, cechy interwencji kryzysowej, etapy, taktyka i zasady interwencji kryzysowej. Żałoba w interwencji kryzysowej: stadia żałoby, sposoby pomocy. Leczenie dzieci po urazach psychicznych: najistotniejsze aspekty terapii, podstawowy proces leczenia, stany warunkowane urazem psychicznym: dynamika zaburzeń, skutki psychiczne, objawy w zachowaniu, sposoby leczenia.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest kolokwium i/lub praca zaliczeniowa.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest ocena z wykładów.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 10:00)