SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja regionalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja regionalna
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-ER
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Pola Kuleczka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Umiejętność definiowania pojęć: region, regionalizm, lokalizm, „mała Ojczyzna”; Wiedza nt. historii i rozwoju regionalizmu w Europie oraz w Polsce; Ogólna wiedza nt. regionów Polski; Wiedza nt. własnego regionu; Znajomość dziedzictwa kulturowego regionu lubuskiego; Wiedza oraz umiejętności z zakresu popularyzowania edukacji regionalnej.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza o regionie, zawarta w programach szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Region – regionalizm – dziedzictwo kulturowe – propozycje zdefiniowania i usystematyzowania pojęć. Dzieje regionalizmu w Europie (geneza, rozwój, charakterystyka). Regionalizm w Polsce – historia i współczesność. Regionalizm jako ruch społeczny. Dziedzictwo kulturowe a regionalizm. Z niej wyrośliśmy – „mała ojczyzna”, „ojczyzna prywatna”, „ojczyzna lokalna”. Rodzina a kultura narodowa. Twórcy polskiego regionalizmu. Prasa regionalna. Stowarzyszenia społeczne i ich rola w popularyzowaniu walorów i dorobku „małych ojczyzn”. Edukacja regionalna. Program Regionalizmu Polskiego. Karta Regionalizmu Polskiego. Dziedzictwo kulturowe w regionie. Znaczenie i istota popularyzowania regionalizmu wśród młodego pokolenia. Pogranicze polsko-niemieckie, Środkowe Nadodrze – problemy kulturowe.

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, metoda tekstu przewodniego, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Efekty kształcenia weryfikowane będą dwoma sposobami: wykonanie projektu (indywidualnie) 50% oceny końcowej i 50% sprawdzian z wiadomości.Projekt zajęć: zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni dobór literatury, twórczy sposób wykorzystania literatury dla dzieci i przedmiotowej.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów

Literatura podstawowa

  1. Brencz A., Oswajanie niemieckiego dziedzictwa kulturowego. Z badań etnologicznych na Środkowym Nadodrzu, [w:] Wokół niemieckiego dziedzictwa kulturowego na Ziemiach Zachodnich i Północnych, red. Z. Mazur, Poznań 1997, s. 191-216.
  2. Damrosz J., Obszary etnokulturowe a granice państw i regionów, [w:] Czym jest regionalizm? VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury, Radom, 23-26 września 1998, red. S. Bednarek, A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, S. Słowik, J. Wojtas, A. Zieliński, Wrocław-Ciechanów 1998, s. 16-30.
  3. Damrosz J., Region i regionalizm. Studium interdyscyplinarne, Warszawa 1987.
  4. Jastrzębski J., Kultura i regionalizm, [w:] Folklorystyczne i antropologiczne opisanie świata, red. T. Smolińska, Opole 1999, s. 351-359.
  5. Kaczmarek U., Młodzież – regionalizm – kultura, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, s. 146-153.
  6. Kostarczyk Artur, Dziedzictwo kulturowe regionów Polski, [w:] Polskie regiony: podstawy kulturowe regionalizacji Polski, red. E. Wysocka, M. Konopka, Ciechanów 1977, s. 21-25.
  7. Kwaśniewski K., Elementy teorii regionalizmu, [w:] Region, regionalizm – pojęcia i rzeczywistość: zbiór studiów, red. K. Handke, Warszawa 1993, s. 75-85.
  8. Omelaniuk A.J., Z regionalizmem w XXI wiek: referat programowy na VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury, Wrocław-Ciechanów 1998.
  9. Patkowski A., W hołdzie ziemi rodzinnej, Warszawa 1958.
  10. Petrykowski P., Edukacja regionalna: problemy podstawowe i otwarte, Toruń 2003.
  11. Turowski J., Regiony – regionalizm – lokalizm, [w:] Czym jest regionalizm? VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury, Radom, 23-26 września 1998, red. S. Bednarek, A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, S. Słowik, J. Wojtas, A. Zieliński, Wrocław-Ciechanów 1998s. 100-106.

Literatura uzupełniająca

  1. Dyczewski L., Rola rodziny w tworzeniu, przekazie i zakorzenieniu w kulturze narodowej, [w:] Rodzina – młodzież – regionalizm, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, W. Pilarczyk, Ciechanów 2000, s. 19-35.
  2. Godula R., Węcławowicz T., Aspekty tożsamości kulturowej, [w:] Polskie regiony: podstawy kulturowe regionalizacji Polski, red. E. Wysocka, M. Konopka, Ciechanów 1977, s. 27-32.
  3. Kaczmarek U., Zderzenie i mieszanie się społeczności i kultur na pograniczu polsko-niemieckim – casus Szczecińskiego, [w:] Kultury regionalne i pogranicza kulturowe a świadomość etniczna, red. I. Bukowska-Floreńska, Katowice 1991, t. II, s. 93-101.
  4. Samsonowicz H., O większej i małej Ojczyźnie, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, s. 57-61.
  5. Simonides D., Więź regionalna a „mała ojczyzna”, [w:] Kultury regionalne i pogranicza kulturowe a świadomość etniczna, red. I. Bukowska-Floreńska, Katowice 1991, t. II, s. 65-75.
  6. Szacki J., Tożsamość narodowa w obliczu otwartej przestrzeni europejskiej, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, s. 62-68.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-09-2016 17:02)