SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Muzykowanie zespołowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Muzykowanie zespołowe
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-MZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z elementarnymi zasadami muzykowania zespołowego. Rozwijanie muzykalności studentów. Rozwijanie podstawowych technik instrumentalnych, wokalnych, ruchowo-tanecznych i twórczości muzycznej. Orientowanie się  studentów w technice gry na instrumentach, wchodzących w skład instrumentarium zespołów wokalnych, instrumentalnych. Studenci poznają zasady dyrygowania, uczą się organizowania i prowadzenia zespołów.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu zasad muzyki, dydaktyki, psychologii.

 

Zakres tematyczny

Cele i zadania przedmiotu. Omówienie literatury metodycznej z zakresu muzykowania zespołowego

Funkcje  i formy  muzycznych zespołów dziecięcych. Formy muzykowania zespołowego: wokalnego, instrumentalnego, tanecznego, wokalno-instrumentalnego. Praca artystyczno-wychowawcza podczas muzykowania z dziećmi. Opracowanie materiału dydaktycznego do pracy zespołowej. Wybrane prezentacje muzyczne przygotowane przez studentów. Organizowanie mini koncertów, audycji dla dzieci.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną. Opracowanie repertuaru muzycznego przeznaczonego do wspólnego muzykowania.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Bissinger-Ćwierz U., Animacja muzyczna w pedagogice zabawy, Lublin 1999.
  2. Dymara B., red., Dziecko w świecie muzyki, Kraków 1996.
  3. Gałęska-Tritt J., Dzieci lubią śpiewać, a my razem z nimi!, Poznań 2007.
  4. Gałęska-Tritt J., Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Warszawa 1985.
  5. Kisiel M., Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka, Dąbrowa Górnicza 2007.
  6. Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
  7. Szaliński A., Muzykowanie zespołowe, Warszawa 1979.

Literatura uzupełniająca

  1. Kataryńczuk-Mania L., red., Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2002.
  2. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.
  3. Materiał muzyczny zawarty w pakietach edukacyjnych dla dzieci, w podręcznikach.
  4. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
  5. Stadnicki A., Tańce dla dzieci, Warszawa 1994.
  6. Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, nr 3.
  7. Wroński T., Zdolni i niezdolni, Warszawa 1979.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-08-2016 21:55)