SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka pedagogiczna (50 godz.) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka pedagogiczna (50 godz.)
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-PP-01_pNadGenZQDEC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Logopedia i język migowy
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 50 3,33 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Praktyka ma charakter hospitacyjny. Celem praktyki jest zapoznanie studentów ze specyfiką placówek oświatowych (przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, poradnie psychologiczno-pedagogiczne) oraz rolą w tym placówkach logopedy i gabinetów logopedycznych, przygotowanie do samodzielnego prowadzenia zajęć i planowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej w zakresie zaburzeń komunikacji językowej przez obserwacje działań logopedów i nauczycieli logopedów, rozwijanie umiejętności przygotowywania dokumentacji pracy logopedycznej oraz nawiązywania współpracy z kadrą placówki, rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Wymagania wstępne

Przedmioty ogólne z zakresu logopedii oraz metodyka pracy diagnostyczno-terapeutycznej. Zadania zawodowe logopedów i nauczycieli logopedów.

Zakres tematyczny

Zapoznanie ze specyfiką placówki (z jej celami i zadaniami). Zapoznanie z dokumentacją niezbędną do prowadzenia zajęć logopedycznych (diagnostycznych i terapeutycznych). Udokumentowana hospitacja zajęć logopedycznych prowadzonych przez opiekuna praktyki. Zapoznanie z harmonogramem rocznym i rozkładem dziennych zajęć realizowanych przez nauczycieli logopedów w danej placówce. Wdrożenie w działania logopedyczne realizowane w placówce. Rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy logopedycznej do potrzeb pacjentów. Wdrażanie we współpracę ze środowiskiem lokalnym. Rozwijanie umiejętności współpracy z kadrą placówki (nauczycielami, pedagogiem, psychologiem) oraz rodzicami pacjentów. Doskonalenie umiejętności interpersonalnych oraz planowanie drogi własnego rozwoju.

Metody kształcenia

Metoda obserwacji, praca z dokumentem, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praktyka

Warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnej opinii wystawionej przez nauczyciela-opiekuna praktyki oraz złożenie wymaganych dokumentów (opinia, rachunek i notatki z prowadzonych w szkole hospitacji) w wyznaczanym terminie przez organizatora praktyki z ramienia UZ.

Ocena końcowa z przedmiotu

Ocenę końcową stanowi ocena z praktyk.

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1999.
  2. Logopedia: pytania i odpowiedzi, podręcznik akademicki, T. I-II, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego opiekuna praktyk.

Literatura uzupełniająca

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego opiekuna praktyk.

Uwagi

Lista organizatorów praktyk na poszczególnych specjalnościach, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej wydziału. Szczegółowe instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.


Zmodyfikowane przez inż. Tomasz Kaczmarek (ostatnia modyfikacja: 04-08-2016 11:38)