SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki komputerowe w diagnozie i terapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki komputerowe w diagnozie i terapii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-TKOM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Logopedia i język migowy
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie się z możliwościami wykorzystania komputera, oprogramowania komputerowego oraz sprzętu peryferyjnego w diagnozie i terapii zaburzeń komunikacji językowej. Przygotowanie do samodzielnego wykorzystania programów komputerowych do diagnozy i terapii logopedycznej.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości na temat budowy komputera, zasady jego działania oraz parametrów. Typologie zaburzeń mowy.

Zakres tematyczny

Relaksacyjna, dydaktyczna, terapeutyczna funkcja multimedialnych gier i zabaw komputerowych. Zapoznanie z zasadami działania wybranych programów do diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji językowej.

Metody kształcenia

Klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, giełda pomysłów, dyskusja, ćwiczenia laboratoryjne, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz oceny ze studium przypadku (25%) i projektu (25%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Mieszkowska A., Surowaniec J., Gry i zabawy komputerowe stymulujące rozwój funkcji psychoruchowych u dzieci, [w:] Warsztaty IV Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej nt. Zaburzenia mowy, czytania i pisania, Gdańsk 1989.
  2. Surowaniec J., Dzieci i komputer, „Wychowanie w Przedszkolu” 1991, 1.
  3. Surowaniec J., Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania, „Logopedia” 1991, 18.
  4. Surowaniec J., Funkcje zabaw i gier komputerowych w metodyce postępowania logopedycznego, [w:] Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, red. J. Ożdżyński, Kraków 1995.

Literatura uzupełniająca

  1. Surowaniec J., Wspomaganie nauki czytania i pisania techniką komputerową, [w:] Wczesna edukacja dziecka, red. M. Kawka, Kraków 1995.
  2. Wierzejewska A., Skuteczność terapii wspomaganej edukacyjnymi programami komputerowymi w dysortografii, „Psychologia Wychowawcza” 1993, 5.

Uwagi


Zmodyfikowane przez inż. Tomasz Kaczmarek (ostatnia modyfikacja: 28-07-2016 09:41)