SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika resocjalizacyjna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika resocjalizacyjna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PRES-W_pNadGenRZUDX
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie z obszarem tematycznym pedagogiki resocjalizacyjnej, wskazaniem kluczowych trendów i kierunków we współczesnej resocjalizacji. Z uwagi na wprowadzający charakter przedmiotu, kierunkujący zainteresowania słuchaczy celem jest uświadomienie studentom różnych problemów resocjalizacyjnych, którymi będą zajmować się podczas studiów w obrębie specjalistycznych przedmiotów.

 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykłady

Teoretyczne konteksty pedagogiki resocjalizacyjnej. Norma w kontekście granic zachowań wyznaczająca wymiar patologii zachowania. Zaburzenia w zachowaniu – niedostosowanie społeczne – przestępczość. Kryzysy rozwojowe jako czynnik sprzyjający zaburzeniom zachowania. Dorastanie społeczne a zachowania dewiacyjne młodzieży. Transmisja wzorów rodzinnych w genezie zaburzonych zachowań. Pedagog resocjalizacyjny – model wzorzec.

Ćwiczenia

Ewolucja zaburzeń w zachowaniu w kierunku przestępczości. Placówki resocjalizacyjne. Projektowanie systemów resocjalizacji. Resocjalizacja w środowisku otwartym. Problem diagnozy resocjalizacyjnej (efektywność resocjalizacji, diagnoza atmosfery społecznej instytucji resocjalizującej). Problem drugiego życia w placówkach resocjalizacyjnych. Metaumiejetności i umiejętności specjalne pedagoga resocjalizacyjnego. Dynamika grupy o zaburzonych zachowaniach. Role społeczne w strukturze grupy resocjalizacyjnej.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – metoda sytuacyjna, dyskusja, praca grupowa, gry dydaktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin – test zawierający pytania problemowe, w których trzeba wskazać poprawne definicje, rozwiązania problemu. Maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania w teście to 100 pkt. Kryteria oceny przedstawiają się następująco 0-60 pkt. – ocena niedostateczna, 61-70 pkt. ocena dostateczna, 71-85 pkt. ocena dobra, 86-100 pkt. ocena bardzo dobra (oceny połówkowe, np. db plus uzyskuje się po przekroczeniu połowy przedziału punktowego pomiędzy ocenami cząstkowymi).

Ćwiczenia

Zaliczenie na ocenę – przygotowanie w formie pracy pisemnej koncepcji rozwiązania dylematów resocjalizacyjnych z wykorzystaniem podejmowanych w trakcie zajęć prób interpretacji i konceptualizacji zjawisk. Praca powinna zawierać następujące części: przedstawienie problemu, dyskusja z istniejącymi rozwiązaniami, wskazanie dylematów, szans i zagrożeń, sformułowanie propozycji rozstrzygnięć ze wskazaniem argumentacji.

Ocena końcowa

Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć (ćwiczeń i wykładów).

Literatura podstawowa

  1. Doliński A., Zachowania młodzieży w sytuacjach społecznych jako transmisja wzorów rodzinnych, Kraków 2004.
  2. Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży: leczenie i profilaktyka, Kraków 2007.
  3. Machel H. ,Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Kraków 2007.
  4. Pospiszyl K., Resocjalizacja, Warszawa 1998.
  5. Przybyliński S., Podkultura więzienna: wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2007.
  6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.
  7. Rybczyńska D., red., Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Zielona Góra 2002.
  8. Siemaszko A., Granice tolerancji: o teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa 1993.
  9. Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków 2000.
  10. Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 2000.
  11. Urban B., Stanik J., Resocjalizacja: teoria i praktyka, T. I-II, Kraków 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Bałandynowicz A., Probacja: resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Kraków 2007.
  2. Oyster C.K., Grupy, Poznań 2002.
  3. Skafiriak B., Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych, Kraków 2007.
  4. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-07-2016 19:16)