SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika penitencjarna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika penitencjarna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PPEN-C_pNadGenV0KG6
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom podstawowej wiedzy, sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania u wychowanków postaw społecznie nieakceptowanych. Wskazanie optymalnego postępowania resocjalizacyjnego względem jednostki lub grupy wychowawczej ze wskazaniem etiologii (diagnozy), prognozy pedagogicznej i resocjalizacyjnej, działań terapeutycznych oraz postpenitencjarnych względem osób społecznie niedostosowanych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa.

Zakres tematyczny

Treści wykładów:

Teorie przestępczości w ujęciu interdyscyplinarnym. Teoria socjalizacji wg K. Hurrelmanna i J. Tillmana. Środowisko rodzinne w genezie zachowań dewiacyjnych i przestępczych. Oddziaływania penitencjarne w jednostkach totalnych. Mediacja i kuratela kalo instytucje sprawiedliwości i resocjalizacji.

Treści ćwiczeń:

Podział metod resocjalizacyjnych wg Czapówa. Przykłady programów resocjalizacyjnych. Pedagogiczna efektywność oddziaływań penitencjarnych. Systemy wartości a zaburzone zachowania społeczne. Rozwój religijny a resocjalizacji i profilaktyka społeczna.

Metody kształcenia

 

Wykład - wykład konwersatoryjny,

Ćwiczenia - dyskusja, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena projektu, opanowanie podstawowych zagadnień z przedmiotu oraz prezentacja wybranego zagadnienia programowego w toku studiów.

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest średnia ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń..

Literatura podstawowa

 

  1. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
  2. Hołyst B. (2001), Więziennictwo nowe wyzwania. II Polski Kongres Penitencjarny. Kalisz
  3. Hołyst B. (2006), Kryminologia. Warszawa
  4. Hołyst B. (2007), Socjologia kryminalistyczna. Warszawa
  5. Janiszewski B. (1992), Recydywa wielokrotna w prawie karnym. Poznań
  6. Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków
  7. Lelental S. (2001), Kodeks karny wykonawczy. Komentarz. Warszawa
  8. Machel H. (2003), Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk
  9. Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i
  10. metodyczne. Warszawa
  11. Szczygieł G. (2002), Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym. Białystok.
  12. Szymanowska A. (2003), Więzienie i co dalej. Warszawa
  13. Toroń B. (2012), Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra.
  14. Toroń B. (2013), Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków.
  15. Urban B. (2007), Resocjalizacja I, II tom. Warszawa
  16. Urban B. (2004), Zachowania dewiacyjne młodzież
  17. Wysocka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa

Literatura uzupełniająca

  1. Majchrzyk Z. (2005), Motywacje zabójczyń. Warszawa.
  2. Miller A. (2006), Gdy runą mury milczenia. Poznań.
  3. Pytka L. (1995), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa.
  4. Stepniak P. (1997), Środowisko otwarte jako alternatywa dla więźnia. Poznań.
  5. Urban B., Stanik J. (2007), I, II tom Resocjalizacja. Warszawa

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 18:15)