SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Terapia pedagogiczna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-TP-K_pNadGen0SZLF |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie w wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych zaburzeń rozwojowych dzieci, opisywania wynikających z nich trudności edukacyjnych oraz projektowania etapów pracy terapeutyczno-wychowawczej
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej oraz rozwojowej.
Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej. Pojęcie terapii, jej miejsce i znaczenie w procesie wychowania. Zasady i organizacja pracy terapeutycznej. Rozwój psychoruchowy dziecka – pojęcie i wyznaczniki prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dziecka. Biologiczne i społeczne przyczyny zaburzeń rozwoju dziecka. Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). Definicje, objawy, etiologia. Prawa tych uczniów w szkole. Inne zaburzenia rozwojowe towarzyszące specyficznym trudnościom w uczeniu się (ADHD, ADD).Wybrane metody pracy terapeutyczno-wychowawczej. Konstruowanie programów korekcyjno-kompensacyjnych. Pedagogizacja rodziców w aspekcie wspierania dziecka z trudnościami edukacyjnymi. Opracowywanie projektów spotkań indywidualnych oraz warsztatów dla rodziców.
Dyskusja, indywidualna prezentacja problematyki, burza mózgów, metoda przypadków, gry interakcyjne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena przygotowania przydzielonych tematów problemowych i aktywnego udziału w zajęciach. Kolokwium z treści zrealizowanych na zajęciach.
Ocena końcowa:
Ocenę końcową będzie stanowić średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 08:06)