SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika czasu wolnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika czasu wolnego
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PeCW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Kostecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie wiedzy na temat koncepcji czasu wolnego, problematyki zachowań w czasie wolnym oraz sposobów spędzania czasu wolnego i ich uwarunkowań.

Wymagania wstępne

Zaliczony kurs zajęć z pedagogiki i socjologii oraz teorii kultury i animacji

Zakres tematyczny

Pozytywne i negatywne koncepcje czasu wolnego. Teorie czasu wolnego. Edukacja do czasu wolnego. Czas wolny w rodzinie i instytucjach .Funkcje czasu wolnego. Wzory i style spędzania czasu wolnego wśród wybranych grup społecznych. Rynki czasu wolnego - przestrzeń konsumpcji. Patologie i zagrożenia czasu wolnego. Współczesne przeobrażenia w strukturze czasu wolnego i pracy jako wyzwania pedagogiki

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny i problemowy

Ćwiczenia: metoda projektu, praca z książką

Ocena ostateczna -  średnią arytmetyczna z oceny z wykładu i ćwiczeń.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem egzaminu pisemnego z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena

z ćwiczeń. Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się frekwencja (20%) oraz aktywność na zajęciach (40%) ocena prezentacji i wystąpienia (40%).

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

1.      Bogunia – Borowska M., Śleboda M., Globalizacja i konsumpcja, Kraków 2003.

2.      Czas wolny w różnych jego aspektach, J. Kędzior, M. Wawrzak – Chodaczek, Wrocław 2000.

3.      Eriksen T., Tyrania chwili, Warszawa 2004.

4.      Fatyga B., Rogala – Obłękowska J., Style życia młodzieży a narkotyki, Warszawa 2002

5.      Mac Cannel D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2002.

6.      Winiarski R., Rekreacja i czas wolny, Warszawa 2011

7.      Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Warszawa 2008

8.      Mroczkowska D., Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy., Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-09-2016 08:50)