SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informacyjne w nauczaniu na odległość - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informacyjne w nauczaniu na odległość
Kod przedmiotu 11.3-WP-PEDD-TIDL-L_pNadGenHG3ZZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja medialna i informatyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jarosław Wagner
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z ideą kształcenia na odległość. Nabycie przez studentów umiejętności wyboru, instalacji oraz zarządzania aplikacjami wspomagającymi proces kształcenia opartego o e-learning.

Wymagania wstępne

Podstawy obsługi systemu operacyjnego Windows / Linux. Umiejętność tworzenie multimedialnych materiałów edukacyjnych.

Zakres tematyczny

Geneza i historia nauczania na odległość. Prezentacja problematyki nauczania na odległość z historycznego punku widzenia, komparacja ewolucji nauczania na odległość w Polsce i innych krajach. Usytuowanie e-nauczania w teoriach pedagogicznych. Analiza wybranych koncepcji oraz teorii pedagogicznych uwzględniających problematykę nauczania na odległość. E-learning – definicje oraz podstawowe pojęcia. Prezentacja wybranych definicji polskich oraz obcojęzycznych autorów dotyczących nauczania zdalnego, jak i niezbędnych pojęć funkcjonujących w tej tematyce. Rozwiązania e-learningowe wybranych firm/ośrodków akademickich. Analiza polskiego rynku e-nauczania pod względem oferty edukacyjnej. Wybór rozwiązań technologicznych w e-edukacji, budowa platform e-learningowych. Ogólna charakterystyka obecnie funkcjonujących aplikacji wspomagających nauczanie na odległość, analiza możliwości oraz ograniczeń platform e-learning, analiza kosztowa. Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów on-line. Standardy tworzenia i prowadzenia zajęć on-line, wymogi oraz zadania stawiane twórcom, uczestnikom oraz administratorom systemów e-learningowych. Zapoznanie się z zasadami działania systemów CMS. Prezentacja oraz podstawowe zasady działania systemów opartych o język PHP oraz bazy danych –  tzw. Content Menagment Systems. Instalacja oraz obsługa wybranych darmowych platform zdalnego nauczania. Tworzenie kursu zdalnego nauczania. Przygotowanie kursu e-learning`owego bazującego na platformie Moodle.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Laboratoria – praca z książką, ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Umiejętności praktyczne weryfikowane będą poprzez systematyczną kontrolę wykonania zadań przewidzianych programem, test końcowy (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów) oraz wykonanie projektu (zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni i twórczy dobór literatury; część praktyczna zgodna z przyjętymi założeniami).

Wykłady

Egzamin pisemny z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria

Pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Bartkowiak J., Metodologia projektowania szkoleń e-learning, [w:] Akademia on-line, red. J. Mischke, Łódź 2005.
  2. Górnikiewicz J.Z., Studia na odległość w USA i w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Białystok 2004.
  3. Juszczyk S., Edukacja na odległość: kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Toruń 2002.
  4. Juszczyk S., Kompetencje nauczyciela w kształceniu na odległość, [w:] Informatyczne kształcenie nauczycieli, red. J. Migdałek, Kraków 2001.
  5. Kubiak M., Internet dla nauczycieli: nauczanie na odległość, Warszawa 1997

Literatura uzupełniająca

  1. Duffy T.M., Kirkley J.R., Learner Centered Theory And Practice In Distance Education – Cases From Higher Learning, Londyn2003.
  2. Howard C., Schenk K., Distance Learning and University Effectiveness – Changing Education Paradigms for Online Learning, Londyn 2003.
  3. Juszczyk S., Diagnoza i ewaluacja dydaktyczna w procesie telekształcenia, [w:] Diagnoza i ewaluacja w reformie edukacyjnej, red. K. Wenta, Augustów-Białystok 2001.
  4. Moore M.G., Andreson W.G., Handbook of distance education, Londyn 2003

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, zadaniami oraz wymaganiami dla projektu jest dostępny na platformie e-learningowej KMTI.


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 15-07-2016 18:19)