SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji medialnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji medialnej
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PEM-L_genC9SFN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja medialna i informatyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie roli, znaczenia, istoty, głównych założeń edukacji medialnej, programów nauczania w zakresie edukacji medialnej na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, umiejętność krytycznego analizowania i odbierania treści przekazywanych za pośrednictwem mediów, poznanie pozytywnych i negatywnych aspektów oddziaływania mediów na człowieka.

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje z zakresu informatyki, technologii informacyjnych; podstawowa wiedza  o mediach i multimediach; podstawowe przygotowanie w zakresie wykorzystania mediów w edukacji.

Zakres tematyczny

Pedagogika medialna a edukacja medialna. Rozwój pedagogiki medialnej. Funkcje pedagogiki medialnej. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Edukacja medialne – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej w szkole. Program edukacji medialnej w szkole. Cele edukacyjne oraz osiągnięcia uczniów w zakresie edukacji medialnej na poszczególnych etapach kształcenia: szkoła podstawowa, gimnazjum oraz szkoła ponadgimnazjalna. Telewizja jako czynnik wspomagający proces edukacji i wychowania. Znaczenie telewizji w edukacji. Pedagogiczne zasady funkcjonowania telewizji.  Pozytywne skutki oddziaływania telewizji na odbiorcę. Telewizja jako czynnik wspomagający proces wychowania. Funkcje wychowawcze telewizji. Przejawy ujemnego oddziaływania mediów. Dezintegracja rodziny przez technologie informacyjne. Zagrożenia wynikające z nieracjonalnego korzystania z mediów i multimediów. Media wyręczającae rodziców w procesie wychowania.

Metody kształcenia

Dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia wcześniej analizowane podczas zajęć (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów).

Laboratoria

Zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z laboratorium (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).

Literatura podstawowa

1.       Filipiak M., Homo Communicans wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2004.

2.       Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2002.

3.       Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku: niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.

4.       Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku: niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.

5.       Lemish D., Dzieci i telewizja: perspektywa globalna, Kraków 2008.

6.       Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.

7.       Śliwerski B., red., Pedagogika subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, T. III, Gdańsk 2006.

Literatura uzupełniająca

1.       Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.

2.       Izdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja”, 2000.

3.       Lewowicki T., Siemieniecki B., red., Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Toruń

4.2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 15-07-2016 16:25)