SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo i pomoc - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo i pomoc
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PiP-C_pNadGenX4MX2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pomoc społeczna i socjoterapia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student potrafi zinterpretować aktualną praktykę poradnictwa profesjonalnego inieprofesjonalnego; ocenić i wyjaśnić popularność poradnictwa we współczesnym społeczeństwie, prowadzić podstawowe badania poradoznawcze

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw teorii poradnictwa oraz metod pracy doradcy.

Zakres tematyczny

Rola i miejsce poradnictwa w życiu jednostki, codzienne formy poradnictwa, poradnictwo internetowe, poradnictwo w instytucjach tradycyjnych i niekonwencjonalnych środowiskach, skuteczność działań poradniczych, potencjał rozwojowy i ograniczenia poradnictwa, doświadczenia doradców, rozwój zawodowy i superwizja pracy doradcy

Metody kształcenia

Prezentacja, dyskusja grupowa, projekt badawczy, film.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie i przedstawienie wybranego problemu badawczego z zakresu poradoznawstwa realizowanego przez studenta lub grupę studentów. Ocenie podlega adekwatność wyboru metody badawczej, adekwatny i twórczy dobór literatury oraz sposób jej wykorzystania, sposób prezentacji zagadnienia, umiejętność prowadzenia dialogu ze słuchaczami.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.       Siarkiewicz E., Przesłonięte obszary poradnictwa: realia, iluzje, ambiwalencje, Zielona Góra 2010.

2.       Kukla D., red., Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka: wybrane obszary, Warszawa 2009.

3.       Hajduk B., Hajduk E., O pomocy skutecznej i nieskutecznej, Zielona Góra 2008.

4.       Kargulowa A., red., Poradoznawstwo: kontynuacja dyskursu, Warszawa 2009.

5.       Zielińska-Pękał D., Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, Zielona Góra 2009.

Literatura uzupełniająca

1.       Siarkiewicz E., Wojtasik B., Być doradcą! Doświadczenia i refleksje, Wrocław 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 17:14)