SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychopedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychopedagogika
Kod przedmiotu 05.7-WP-PEDD-P-C_pNadGenJOF55
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pomoc społeczna i socjoterapia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Utrwalenie terminologii pedagogicznej. Uuporządkowanie i pogłębienie wiedzy na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki. Ćwiczenie umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii; popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych. Ćwiczenie umiejętności optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Sposoby definiowania pomocy, pomagania; strategie pomagania. Teoretyczne nurty pomagania. Koncepcja behawioralna (karanie, nagradzanie); poznawcza (terapia poznawcza Becka i racjonalno-emotywna Ellisa);  psychodynamiczna (mechanizmy obronne, analityczna teoria Junga, indywidualna psychologia Adlera); humanistyczna (pomaganie nastawione na klienta wg Rogersa); egzystencjalna (logo terapia Frankla, psychoterapia według May’a); inne podejścia (strategiczna terapia M. Ericksona).

Metody kształcenia

Praca z dokumentem źródłowym, symulacja, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Średnia z ocen cząstkowych. Projekt (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – prezentacja treści wraz z zaangażowaniem grupy do pracy; ocena bardzo dobra – prezentacja treści na odpowiednim przykładzie i zaangażowaniem grupy do pracy). Test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%).

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998.
  2. Grzesiuk L., red., Psychoterapia, Warszawa 1998.
  3. Corey, Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii.
  4. Jung C.G., Archetypy i symbole: pisma wybrane, Warszawa 1981.
  5. Frankl V.E., Homo patiens, Warszawa 1984.
  6. Adler A., Sens życia, Warszawa 1986.
  7. Rogers C.R., Terapia nastawiona na klienta, Wrocław 1991.
  8. Haley J., Niezwykła terapia: techniki terapeutyczne Miltona Ericksona, Gdańsk 1995.
  9. May R., O istocie człowieka: szkice z psychoterapii egzystencjalnej, Poznań 1995.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Kościelniak M., Rozumieć Rogersa, Kraków 2004.
  2. Strelau J., red., Psychologia, Gdańsk 2000.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 17:19)